Eelmisel nädalal avalikustas Fairtrade Labelling Organizations International Bonnis Fairtrade toodete eelmise aasta müügikäibe. 2009. aastal, mis oli üks keerulisemaid majanduses, kulutasid ostjad hinnanguliselt 3,4 miljardit eurot õiglase kaubanduse märki kandvate toodete ostmiseks maailmas ning käive kasvas aastaga 15%. Eestis oli Fairtrade märgitoodete käive eelmisel aastal üle 295 tuhande euro, mis on enam kui 4,6 miljonit krooni.

“Kuna 2009. aastas algas viimase 70 aasta kõige rängema majanduslanguse tingimustes, kartsime, et õiglase kaubanduse sertifikaati omavad tootjad kaotavad müüginumbrites. Ent käibelanguse asemel otsustasid tarbijad ülemaailmset trendi eirata ning eelistasid hoopis õiglast hinda ja kaubandust. Fairtrade toodete müüginumbrid kasvasid kõikides riikides, “ kõneles Rob Cameron, FLO tegevjuht.

Kõige enam kasvas maailmas kakao ja suhkru müük, vastavalt 35% ja 57%, mille tingis suurtootjate ühinemine Fairtrade märgisüsteemiga. Näiteks hakkasid eelmisel aastal Fairtrade märgiga toorainet kasutama Cadbury Daily Milk, Nestle Kit Kat šokolaadides, Green & Black's ja Ben & Jerrys. Kuna eelmisel aastal keskendus FLO eeskätt Fairtrade märgiga vürtside ja maitsetaimede valiku suurendamisele, mitmekordistus mainitud toodete käive samuti. Kohvi müügikäive, mis on üks tuntumaid Fairtrade märgiga kaupu, kasvas stabiilselt 12%.

Fairtrade toodete müügitulu mõjutas otseselt kokku 1,2 miljonit talunikku ja töölist maailmas. Maailmaturust kõrgema toorainehinna ning stabiilse sissetuleku saanud farmerid investeerisid lisatulu oma kogukondade arengusse. Kohvikasvatajad panustasid kogukondi edendavatesse sotsiaalsetesse projektidesse ning farmide arendamisse 14,5 miljonit eurot ning banaanikasvatajad 12 miljonit eurot.

Kuna Fairtrade tooted on Eesti turul suhteliselt uued, siis oli 2009. aasta esimene, mil sedalaadi statistikat tehti ja võrdlus varasemaga puudub. Esimesed Fairtrade märki kandvad tooted jõudsid Eesti turule 2007. aastal.