Paljud teadlased ja ajakirjanikud on viimasel ajal sõna võtnud teemal, et Toyota populaarne hübriidauto Prius võib olla keskkonnale vägagi kahjulik. Mõned kriitilisemad arvustajad võrdlevad Priuse keskkonnamõju koguni vihatud ja kirutud Hummeriga.

Tekib vägisi küsimus, miks käivad sellised jutud auto kohta, mida Toyota firma ise on nimetanud suurepäraseks valikuks keskkonnast hoolivale inimesele. Kas Toyota Prius on siis halb valik? Ja kuidas saab üldse omavahel võrrelda kütusenäljast Hummerit ja hübriidautot?

Tavaliselt räägitakse auto keskkonnamõju teemasid käsitledes heitgaasidest ja kütusekulust, aga õige on rääkida ka autode tootmise protsessist, toormaterjalide kulust ja kohaletoomise hinnast. Juba eelmisel aastal ilmus Priuse negatiivseid külgi kajastav skandaalne uurimus (CNW Marketing Research, Inc.’s 2007 “Dust to Dust: The Energy Cost of New Vehicles From Concept to Disposal”), mida nii kiideti kui ka laideti.  

Vaatame siis Priuse keskkonnamõju lähemalt

Priuse kütusekuluks lubab tootjatehas maanteel 4,2, linnas 5,0 ja keskmiselt 4,3 liitrit saja kilomeetri kohta. Paraku on kütusekulu esimene teema, kus Prius kriitikat pälvinud on. Praktikas kipub maanteekulu liitri võrra suurem olema ja kindlasti kujuneb ka keskmine kulu suuremaks kui viis liitrit. Säästu saavutab Priusega just linnasõidul ja ummikutes, sest siis leiab elektrimootor rohkem kasutust.

Heitgaaside hulk on teema, milles Prius end väga kindlalt tunneb – näitajaga 104 grammi CO2 saja kilomeetri kohta ollakse vägagi edumeelsed.

Milles on siis probleem? Eelpool nimetatud uurimusest selgub, et Priuse patarei sisaldab niklit, mida toodetakse Kanadas, Ontarios. Tehas, mis niklit sulatab, kannab halvustavat hüüdnime Superkorsten. Hüüdnimi on igati õigustatud, sest õhureostuse ja happevihmade tõttu on niklitehase ümbrus pikkade miilide ulatuses muutunud tühermaaks.

Toyota Priuse suurimaks keskkonnamõjuks võib pidada selle sama nikli teekonda autotootjani. Kõigepealt reisib nikkel Ontario tehasest suure kaubalaeva konteineris Euroopasse, kus see puhastatakse. Euroopast saadetakse nikkel Hiinasse, kus see muudetakse patarei jaoks sobivaks. Hiina saadab nikli edasi Jaapanisse, kus patareisid komplekteeritakse. Sealt liigub patarei edasi autotehasesse. Kokku reisib nikkel vähemalt 10 000 miili. Kõik need miilid moodustavad vaid ühe osa Priuse tootmisprotsessist. Ei tasu unustada, et auto ei koosne ainult patareist.

Kui arvestada kõiki auto tootmisprotsessi etappide kulusid auto hinna sisse ning võtta arvesse ka planeeritud läbisõitu, mis Priusel on 100 000 miili, siis kujuneb ühe miili maksumuseks hübriidautol 3,25 dollarit. Kui vaadelda samade kriteeriumite alusel Hummerit, mis suudab oma eluajal läbida 300 000 miili, siis Hummeri poolt läbitud miili maksumus on jahmatavalt väike - kõigest 1,95 dollarit. Just see võrdlus tegigi eelpool nimetatud uurimuse sedavõrd skandaalseks.

Kõik ei ole kuld, mis hiilgab

Kas see tähendab siis, et kiiresti liikuvate „traktorite“ omanikud käituvad keskkonnasõbralikumalt kui hübriidautode eelistajad? See on väga keeruline küsimus.

Paljud uurimuse vastased leiavad, et Priuse ühe miili maksumus pole sugugi nii kõrge, sest eelpool nimetatud uurimus sisaldas nende meelest mitmeid vigu. Näiteks arvutati Priuse kulude hulka ka hübriidauto tehnoloogia arendamine. Hummeri jaoks aga polnud mingit erilist tehnoloogiat vaja leiutada. Samuti kaheldakse Hummerite 300 000 miili pikkuses läbisõidus, sest tänapäeval vahetatakse autosid hulga kiiremini. Paljud Hummerid lõpetavad oma elu juba enne 100 000 miili läbimist. Ka nikliteema kohta on uurimuse vastate ütlemist. Nimelt toodab Ontario tehas üle 95 000 tonni niklit aastas. Toyota Priuse „kuludesse“ minev 1 000 tonni on vaid 1,1% tehase toodangust. Nikli pika teekonna kohta tavatsevad uurimuse vastased öelda, et kõik autod toodetakse samalaadsete pikkade transpordimiilide abil.

Millisele seisukohale peaks tarbija jääma?

Väga raske on öelda, et ostke või ärge ostke hübriidautot. Ainus, mida Bioneer soovitada saab, on iseseisev mõtlemine. Omajagu õigust on ju mõlemal osapoolel.

Katrin Lipp, säästva eluviisi portaal www.bioneer.ee

Allikad: blog.judgingtruth.com, www.toyota.ee, sfgate.com, evworld.com, hubpages.com