Alates 1. jaanuarist 2015 peab Läänemerel, Põhjamerel ja Inglise kanalis kasutama laevakütuseid, mille väävlisisaldus on kehtiva regulatsiooniga võrreldes 10 korda madalam.

„Merendussektorist pärinev õhusaaste on kahjulik nii merekeskkonnale kui ka inimeste tervisele. Läänemerel on laevaliiklus väga tihe, seetõttu on keskkonnasõbralikemate kütuste kasutamine vajalik,“ ütles keskkonnaminister Keit Pentus-Rosimannus.

Uute nõuete kehtestamine on keskkonna, eeskätt Läänemere, seisukohast positiivne, sest õhusaaste põhjustab eutrofeerumist ja hapestumist. Samuti vähendab see ohtu inimese tervisele, sest on teada, et väävliühenditest ja tahketest osakestest koosnevad heitmed võivad põhjustada enneaegset suremust, südamehaiguseid, kopsuvähki ja kroonilisi hingamisteede haiguseid.

Laevandussektorile on karmimate keskkonnanõuetele suundumine olnud teada aastast 2008, kui Rahvusvaheline Mereorganisatsioon uued keskkonnanõuded laevakütustele sätestas. Kuigi vahepeal arvati, et karmimate keskkonnanõuete edasilükkamine rahvusvahelisel tasandil on võimalik, siis 2012. aastal vastu võetud nn. väävlidirektiiviga sai täielikult selgeks, et karmimad nõuded hakkavad kehtima.

Laevaomanikel on madala väävlisisaldusega kütuse kasutamise alternatiivina võimalik kasutada biokütuseid, veeldatud maagaasi või heitgaaside puhastussüsteemi, mille tulemusena on õhusaaste samaväärne või parem, kui madala väävlisisaldusega kütuse kastamisel. Lisaks annab direktiiv võimaluse katsetada uusi heitevähendusmeetodeid.

Seoses uute nõuete rakendamisega hakkab Keskkonnainspektsioon tegema senisest laiaulatuslikumat ja põhjalikumat järelevalvet laevakütuste kvaliteedile.