Bioneer toob oma lugejateni roheteemadel blogija Siim Vatalini mõttekäigu elektriautodest.

  • Arvamused
  • 19. mai 2008
  • https://pixabay.com/photos/electric-charge-road-sign-sign-2301604/

Globaalselt üha enam hoogu koguva elektriautode tootmispuhangu taustal ei ole enam kahtlustki: elektriauto tulevik on kindlustatud. Kuidas aga olla ajast eest ning soetada omale maanteekõlbulik ning tavakodanikule või väikeettevõttele jõukohane elektrisõiduk juba täna või äärmisel juhul järgmisel aastal?

Kui paar erandit välja arvata (viited allpool), siis ei tasu jääda lootma hiiglaslikele autotootjatele, kes on pühendunud vaid $-roheliste luksusautode nikerdamisele ehkki nad võinuks juba ammugi globaalse turu elektriliste rahva-autodega üle ujutada. Kõnekaimaks näiteks on General Motorsi poolt juba 1990-ndate aastate alguses tootmisest kõrvaldatud EV1 – polevat olnud tarbijahuvi. Paraku oli see lausvale (http://en.wikipedia.org/).

Õnneks leidub ökoloogiliselt mõtlevaid väiketootjaid, kelle sõidukid pakuvad huvi nii peredele kui ka ettevõtjatele. Alljärgnev tutvustus ei ole motiveeritud äriliselt, vaid lähtub lootusest näha Eestimaa teedel mürisevate ja tossavate krüsade asemel vaikseid ning säästlikke sõidukeid.

ZENN Motor Company: “cityZenn” 2009

ZENN Motor Company asutas mitte mõni ärifriik, vaid hoopis Kanada fotograaf Ian Clifford, kes leidis, et ökoloogilise personaalse transpordilahenduse leidmiseks on vaja seda ise juurutama asuda. ZENN tähendab “Zero Emission No Noise” ehk “heitgaasitu-müratu.” Esmalt tegeles ettevõte linnatranspordiks sobilike kaheinimeseautode arendamisega. Hetkel on aga arenduses maanteekiirusteks kõlbulik sedaan “cityZENN”, mille müükituleku ajaks prognositakse 2009. aasta sügist. Uue sõiduki võimekuse taga on ZENN Motor Company partnerettevõtte “EEStor” poolt väidetavalt revolutsionilistel alustel toimiv supervõimekas energiasalvesti. Kui sellesse projekti võtsid nõuks investeerida nii Google kui ka Amazon, siis tasub loota, et nad enne raha kulutamist tõepoolest süvenesid. Lisaks USAle ja Kanadale on sihikul ka Euroopa turg. Asuge stardipakule järgmise aasta sügisel! Lisateavet: http://www.zenncars.com

Smith Electric Vehicles: kõikvõimalikud elektritoitelised kaubikud (2,3-7,5t)

Tegemist on Suurbritannia ettevõttega, keda teati pikka aega peamiselt Elizabethan'i nimelise piimapudeli-auto tootjana. Ja-jah, seesama väike surisev masin, mis Briti Saartel ukselt-uksele piimapudeleid kätte toimetas. Ometigi on toimunud hüpe tulevikku: ettevõte toodab nüüdseks viit erinevat kommertskaubikut ja on sõlmitud leping Sainsbury's supermarketiketiga, kes pilootprojekti õnnestumisel on lubanud muuta oma linnasisese kaubatranspordi 2011 aastaks 100% elektrikaubikupõhiseks. Sama ettevõtte kaubikutele on tõotanud üle minna ka mitmed teised UK transpordi- ja logistikaettevõtteid.  Lisateavet:http://www.smithelectricvehicles.com

Eelpool viitasin ka paarile lootustandvale suurtootjale, kes on elektriautode tootmist vaadanud propagandast veidi kaugemale ulatuvama pilguga. Nendeks on Renault ja Nissan Motors. Nende huvitavast projektist on aga juba jõudnud ülevaatlikul ja nägemuslikul viisil kõneleda Eerik Puura: http://erikpuura.wordpress.com

Lõpetuseks: on väga oluline just NÜÜD küsida, kas Eesti seadusandlus on üldse valmis elektrisõidukeid oma teedele lubama. ZENN Motor Company pidi Kanadas läbima põhjendamatult painava seadusandliku ning ametkondliku kadalipu, enne kui Transport Canada viimaks avalikkuse survel tunnustas nende toodete vastavust ohutusnõuetele. Milline on selles osas olukord Eestis? On ülim aeg asuda otsima vastuseid sellele ajakohasele küsimusele.