Ära jäta oma tööalast tulevikku juhuse hooleks: pole mõistlik niisama oodata, kuni su ülemus sind avastab. Selle asemel haara parem ise initsiatiiv ja näita, mida sa väärt oled.

  • Majandus
  • 20. september 2008
  • Treppi pildistas Katrin Jõgisaar, Bioneer.ee

Prantsuse karjäärinõustaja Armand Mennechet on kirja pannud 8-punktilise plaani, kuidas büroos tähelepanu ja edu saavutada.

1. Mõista ülemuse eesmärke ja soove:

Selgita välja oma ülemuse juhtimisstiil, nii on sul võimalik paremini käituda vastavalt tema ootustele ning võita positiivset tähelepanu.

Kui su ülemus on eelkõige tiimitööle orienteeritud, siis püüa luua kolleegide vahel head ühist tööatmosfääri. Tee ettepanek, et sööte kolleegidega kord kuus koos lõunat. Sinu ülemus oskab kindlasti sellist kollektiivi ühistunde loomisele suunatud initsiatiivi hinnata. Kui ülemus on karmi ja konkreetse juhtimisstiiliga, kes hoiab kõiki asju oma otsese kontrolli all, siis peaksid püüdma tema ootusi ennetada. Teiste sõnadega: ulata talle ise reeglipäraselt aktuaalne ülevaade oma töödest. Seejuures peab olema selge sinu käitumise eesmärk: püüd luua büroos positiivset õhkkonda, meeldivat suhtlemiskultuuri ja head tuju.

Viga oleks aga ülemusele liigne pugemine ja püüd olla tema parim sõber. Unusta kiiresti mõte, et võiksid ülemusele omamehelikult õlale patsutada või soov iga hinna eest talle ülepingutatud komplimente teha. Selline taktika on liiga läbinähtav ja ega ülemus pole pimedusega löödud! Pealegi riskid säärase käitumisega sattuda kolleegide põlguse alla.

2. Räägi koosolekutel ja nõupidamistel kaasa

Eesmärk on võita tähelepanu, tõsta esile oma tööd ja tõestada kompetentsust. Kui murrad läbi passiivse pealtkuulaja rollist, näitad, et oled võimeline nõupidamisest aktiivselt osa võtma ning avalikkuses esinema.

Haara sõna, et panustada omalt poolt tähtsatesse küsimustesse. Isikliku arvamuse avaldamise asemel tuleks aga anda asjalikku ja selgitavat hinnangut kõne all oleva teema kohta. Sinu šansid suurenevad sedavõrd, kuidas oled end ette valmistanud. Mõtle eelnevalt iga päevakavapunkti kohta mõni sobiv sõnavõtt, nt. mõni teemaga seotud aktuaalne seadusemuudatus jms.

Vältida tuleks tühjade loosungite loopimist või mõttetute küsimuste esitamist, ainult sellepärast, et näidata, et sa ka ruumis eksisteerid. Õige pole ka oma arvamuse avaldamine igal võimalikul hetkel, eriti kui keegi seda küsinud pole.

3. Leia endale sobiv look ja riietumisstiil

Näita selgelt, et sa pole mitte ainult aru saanud ettevõtte imagost, vaid oskad seda ka läbi iseenda väljendada. Hoolitsetud välimus näitab lugupidamist kolleegide ja klientide suhtes.

Riietus, soeng, meik…Sobitage kogu oma look ettevõtte tegevusvaldkonnale kohaseks, säilitades seejuures oma identiteet mõne väikese isikliku detailiga. Kui töötad näiteks pangas on mänguruum suhteliselt kitsas: pintsak või pükskostüüm on kohustuslikud. Samas saad kasutada aksessuaare, et oma isikupära rõhutada: uhke moodne käekott, erksavärvilised kingad, põnev ehtekomplekt…

Hoidu tulemast esimesel päeval tööle ülikalli ülikonna või kostüümiga näiteks alles alustavasse firmasse, kus kõik teised kannavad T-särke ja teksaseid. Ühesõnaga, tuleks olla ettevaatlik ja riietusega mitte üle pingutada.

4. Ole vajalikul hetkel varustatud õigete dokumentide ja materjalidega

Tõesta, et sul on hea reaktsioonivõime ning sa oled oma töös professionaalne. Kui suudad ülemusele leida vajalikud materjalid esimese küsimise peale, siis järelikult on su dokumendihaldus korras ning sa saavutad vajalikke plusspunkte.

Seega loo selge ja ülevaatlik dokumendihaldussüsteem. Väldi töölauale kuhjuvat paberihunnikut, kasuta selle asemel praktilisi mappe ja rippkaustu. Iga sekretäri saladus on värvi- või tähestikuregister. See sama kehtib ka Mailbox’i kohta: loo teemade järgi alamkatalooge, et vajalikul hetkel saaksid uuesti leida soovitud e-kirja. Kord nädalas võta ette „koristuspäev“ büroos: kustuta arvutis ebavajalikud materjalid ja e-kirjad, korrasta ka töölaud.

Kuid korra loomine ei tohi segada muud tööd. Tundide kaupa kaustu korda seada ja markeeringuid peale kleepida ei ole sinu põhitöö. Oht seisneb selles, et võid unustada oma põhilised tööülesanded ja kaotad end detailidesse.

5. Jää igas situatsioonis rahulikuks


Näita oma kolleegidele, et oled võimeline tulema toime tööülesannetega stressisituatsioonides ja pinge all. Sel moel näitad oma ülemusele ka oma võimalikku potentsiaali juhirolliks.

Mitte kunagi ei tohi kiirustades hakata „mõõkadega vehkima“. Kui märkad, et oled sattunud võimalikku konfliktsituatsiooni, tee kiire paus. Mine hinga värsket õhku või joo klaas vett. Oota veel hetk, et tekkinud diskussiooni üle järele mõelda. Kui oled rahunenud, naase vestluse juurde ja väljenda oma seisukohta. Nii jätad vestlusest välja asjatud emotsioonid.

Liigne enesepiiramine ja oma arvamuse enda teada jätmine ei ole aga ka õige. Külma närvi säilitamine ei tähenda seda, et hoiad suu kinni. Vastupidi: peab õppima oma arvamust avaldama ja seejuures rahulikuks jääma.

6. Suhtle kolleegidega


Kui annad alati vajaliku informatsiooni oma kolleegidele edasi, saavad ülemused sind usaldada. Selline käitumine näitab sinu head tahet ja vastutustundlikkust.

Jälgi iseennast: kui oled jäänud liiklusummikusse, helista kolleegidele ja teata, et jõuad hiljem büroosse. Kui sul on vaja varem töölt lahkuda hambaarsti juurde, anna sellest oma ülemusele teada. Suuremate isiklike probleemide korral tasub samuti anda sellest ülemusele teada, siis mõistab ta su võimalikku ajutist madalseisu tööl.

Väldi olemast seejuures lobamokk. Su ülemus ei vaja detailset ülevaadet sinu sõbranna puhkusest Egiptuses või kolleeg Tamme uuest silmarõõmust.

7. Teeni lisapunkte heade ideedega


Pane maksma oma initsiatiiv ning tegevusvalmidus. Näita ülemusele, et mõtled rohkem kollektiivselt kui individuaalselt. Hoia alati silmad-kõrvad lahti märkamaks oma kolleegide vajadusi. Nii saad rakendada oma praktilisi töökogemusi näiteks avades lihtsalt oma aadressiraamatut, kui kolleeg otsib uut klienti. Võid teha ettepaneku, et ettevõtte intranetis avatakse lehekülg, kuhu kõik saavad teha kandeid oma projektide hetkeseisust.

Ära hakka seejuures mängima „mina tean kõike“ -tüüpi. Jäta väljaütlemised stiilis: „Mina sinu asemel teeksin hoopis teisiti!“. Selline õpetajalik toon hakkab kindlasti töökaaslastele närvidele.

8. Võta osa ettevõtte elust ja üritustest

Integreeri end ettevõttesse ja saa kolleegidega lähedasemaks. Sel moel jõuab sinu nimi kiiremini juhtkonna kõrvu. Samuti on see hea meetod olla ettevõttes toimuvaga kursis. Ka töö tegemine on meeldivam, kui sul on kolleegidega rohkem ühendavaid aspekte kui vaid ühine internetivõrk. Lihtsaim viis töökaaslastega jutule saada on igapäevast kohvipausi ära kasutades. Leia 5 minutit aega, et vahetada paar viisakat sõna seal viibivate inimestega. Samuti ära lükka iga kord tagasi kutset minna peale tööd üheskoos väikesele dringile. Mine või pooleks tunniks, ka see aitab suhteid luua.

Väldi siiski olemast alati esimene, kes kutsub kohvitama või firmasiseseid pidusid korraldama. See jätab halva mulje. Samuti ära pommita kolleege totrate naljadega ning ära ummista teiste Mailbox’e mõttetute saadetistega. See toob kasu asemel kahju ning ei rõõmusta kindlasti mitte kõiki su töökaaslasi.

Loo autor: Daily Saviauk
Allikas: www.gofeminin.de; sekretar.ee