Eestlane on omamise usku – me tahame elada korteris või majas, mis kuulub meile. Samamoodi on kriisieelsed aastad meid hellitanud sõidukite osas – pooltel peredel on kodus kaks isiklikku autot, mõnel perel suisa kolm. Aga kas oleme mõelnud, kui palju maksab täna auto omamine?

Olen veendunud, et paljud eestlased saaksid praegusel keerulisel ajal oma kulusid märksa edukamalt kokku hoida, kui loobuksid aastaid mugavalt heaoluühiskonnas elades veelgi süvenenud tõdemusest, et igal eestlasel peab olema auto või kaks. Eesti inimene armastab oma autot ja liisingut. See on muutunud igapäeva osaks ja tundub paratamatuna. Kui veel aasta tagasi tundus, et auto omamine on küll kulu, ent see ei kaalu üles mugavust, siis tasub täna uuesti kulud kokku lüüa ja vaadata, kas auto on jätkuvalt tarbeese või on muutunud luksuskaubaks. Kuigi kiibikriis on läbi ja uued autod on jõudnud taas turule, peab arvestama, et täna oleme olukorras, kus auto tellimisel kehtinud hind ei pruugi enam olla sama, kui auto üleandmiseks salongi saabub. Ebakindlust lisab ka euribori liikumine, kuna praeguses majanduskriisis ei oska me ette ennustada, milliseks kujuneb liisingumakse näiteks poole aasta pärast – kuumakse võib olla võrreldes tänasega 10€ kallim, aga võib ka olla 30-40€.

 

Auto ülalpidamise kulud on tõusnud vähemalt 20%

 

Auto omamine on võrreldes aastatagusega sõltuvalt automargist kallinenud vähemalt 20% võrra. Samaväärne on olnud hinnatõus nii toidukaupade kui igapäevaste tarbekaupade puhul. Ainus summa, mis samasugust tõusu pole läbi teinud, on töötasu, mis inimestele igakuiselt pangaarvele laekub. Ilmselt tuleb palkade järele jõudmist hinnarallile veel pikalt oodata. Võib olla isegi mõned aastad.

Kõige enam mõjutab tavatarbijat autosõidu puhul kütuse hind, kuna selle kallinemise mõjust saame aru igakord, kui tanklas kütuse eest maksame ja sama koguse puhul väljamakstav summa vaat et iganädalaselt suureneb. Kütuse hind on võrreldes aastatagusega oluliselt tõusnud ning paagitäie bensiini eest peab välja käima olenevalt auto mudelist üle 20€ rohkem kui eelmise aasta oktoobris. Diisli puhul on vahe pea 40€.

Talve ootel peaks iga autoomanik ette võtma korraliku hoolduse, mille hinnad on samuti tõusnud ligi 20%. Kui ette peaks võtma ka mõne osa, nt piduriklotside või -ketaste vahetus, peaks arvestama, et ka varuosade hinnale on lisandunud ligi 15%. Talverehvide hinnad võivad olla tõusnud isegi kuni 40%, kuna rehvide import Venemaalt on keelatud ja Euroopa turul on seetõttu tekkinud korralik defitsiit, mis omakorda toob kaasa märkimisväärse hinnatõusu.

Kallinenud on ka kindlustusmaksed. Kuna autode hinnad ja remondihinnad on tõusnud, siis see mõjutab paratamatult ka kindlustusmaksete suurust. Liiklus- ja kaskokindlustuse hinnad on kasvanud samaväärselt teiste hindadega, ehk suurusjärgus 20%. Loetelu hinnatõusu läbiteinud toodetest ja teenustest võib jätkata veelgi.

Üldistatult võib öelda, et olenevalt automudelist täna tuleb auto ülalpidamise eest aastas isegi kuni 600€ rohkem kui eelmisel aastal. See on märkimisväärne summa, mis võiks meid pisut panna mõtlema, kas iga hinna eest auto omamine on see, mis teeb meist õige eestlase või on aeg olla kavalantsulikult nutikas ning leida säästlikumaid alternatiive. Ajal, mil kõik peaksid mõtlema sellele, kas ja kuidas saame üha süvenevas majanduskriisis hakkama mõne kuu ja ka aasta pärast, tundub mitme auto omamine pea igas Eesti peres vaat et kohatuna. Seda enam, et erinevaid säästlikumaid lahendusi pakuvad nii lühi- kui ka täisteenusrent ilma, et peaks mugavuses järeleandmisi tegema. Selleks, et nautida heaoluühiskonna pakutavaid vilju, ei pea tingimata asju omama. Edumeelses ühiskonnas nähakse lahendusi ja osatakse elada võimete piires mitte üle nende. 

Andrus Valma, Mobire Groupi tegevjuht
Andrus Valma, Mobire Groupi tegevjuht