Aktsiaselts Tallinna Linnatransport (TLT) koostöös surugaasibusside tankimishanke võitnud Bioforce Infra OÜ-ga on Peterburi tee bussiterminali juurde loonud Baltikumi suurima surugaasitankla, kus alustatakse kõikide pealinna keskkonnasõbralike biogaasil sõitvate busside tankimisega.

„Nüüdsest saavad igapäevaselt Peterburi tee bussiterminalis tankimas käia kõik 100 juba pealinnas sõitvat surugaasibussi. Sel aastal lisandub linnaliiklusesse veel 100 biogaasil sõitvat bussi ning  käimas on ka riigihange, mille eesmärk on soetada veel kokku kuni 150 biometaanil sõitvat bussi, et jätkata Tallinna ühistranspordi üleminekut keskkonnasõbralikule ühistranspordile,“ selgitas TLT juhatuse esimees Deniss Boroditš. Ta lisas, et aastaks 2025 soovitakse kõik  olemasolevad diiselbussid asendada keskkonnasõbralike ja kaasaegsete alternatiividega.

Tallinna abilinnapea Andrei Novikovi sõnul plaanitakse kokku  lähiaastatel soetada 350 gaasibussi tänu millele veeremi keskmine vanus langeb 9,5-aastalt 5-aastale ning seeläbi väheneb oluliselt ka jalajälg loodusele.

„Surugaasibusside kasutuselevõtt aitab lisaks ühistranspordi keskkonnasõbralikumaks muutmisele hoida kokku ka ühissõidukite ülalpidamise ning hoolduskuludelt – kokku ligi 5 miljonit eurot aastas,“ selgitas abilinnapea Andrei Novikov.

Ta lisas, et kui lähiaastatel on pealinnas sõitmas juba 350 surugaasibussi, siis  väheneb CO2 linnaõhku paiskamine ca 25 000 tonni võrra aastas, mis on hinnanguliselt võrreldav keskmiselt 7000 sisepõlemismootoriga sõiduauto aastase heitmekogusega.

Bioforce Infra OÜ juhatuse esimehe Henry Uljase sõnul on Peterburi tee gaasitankla ehitus sujunud kenasti, vaatamata üldistele tarneraskustele seoses keerulise olukorraga kogu maailmas.

„Kõik pealinna gaasibussid saavad meil tangitud. Viimased edukad seadistamised ja testimised on värskelt valminud gaasitanklas toimunud. Mõned asfalteerimistööd lükkuvad ilmaolude paranemiseni edasi. Loa gaasirajatise kasutamiseks on väljastanud gaasipaigaldistele tehnilist kontrolli teostav ettevõte Inspecta Estonia, mis tagab nende kasutuskindluse ja ohutuse,“ rääkis Uljas.

Peterburi tee tankla hõlmab enda alla 25 000 ruutmeetrit, kus on 120 aeglase tankimise kohta ning kaks kiirtankurit. Tegemist on võimsaima omalaadse tanklaga kogu Baltikumi ja Soome peale.

Märtsis alustab Bioforce Infra teise etapi ehitusega - Kadaka tee surugaasitankla 35 000 ruutmeetrisele alale tuleb 200 aeglase tankimise kohta ning kaks kiirtankurit. Koos tanklate rajamisega renoveeritakse nii Peterburi teel kui ka Kadaka teel Tallinna Linnatranspordi bussiterminalid, kokku 170 000 ruutmeetrisel alal.

„Kahes uues surugaasitanklas saavad tulevikus tankida ööpäevas kuni 400 gaasibussi ja vajadusel saab tanklate võimsust veelgi suurendada. Terminalidesse tuleb tavapärane maagaasi ühendus ning surugaasi komprimeeritakse kohapeal. Tankla tehnoloogia on täisautomaatne ja ei vaja kohapealset operaatorit,“ selgitas Henry Uljas.

Deniss Boroditši sõnul näitab gaasibusside kasutuselevõtuga TLT eeskuju tervele transpordisektorile, julgustades teisi ettevõtteid astuma samme keskkonnasõbralike sõidukite soetamiseks. Suurem nõudlus biometaanile käitab taastuvenergia tootmist ning muudab selle turul kättesaadavamaks.

Nii Peterburi tee kui ka Kadaka tee biogaasitankla rajamiseks investeerib Bioforce Infra OÜ 7,5 miljonit eurot. Koos kütusega on gaasitanklate hankelepingu mahuks 10 aasta jooksul ca 80 miljonit eurot ehk tegemist on ühistranspordisektori suurima gaasilepinguga Eestis.