Sahtlipõhja seisma jätmise asemel kogub üle kogu maailma järjest enam populaarsust kasutatud seadmete ringlusse tagasi saatmine. Trend on jõudnud ka Eestisse, kus vanadele nutividinatele uue elu andmise on võtnud oma südameasjaks Eesti suurim mobiilioperaator Telia.
- Tarbimine ja tervis
- 30. juuli 2024
- Foto: Kasutatud telefonid / Shutterstock
Inimeste teadlikkus nutiseadmete taaskasutuse osas vajab tõstmist nagu ka arusaam, kuidas nendega ümber käia nii, et nende eluiga oleks võimalikult pikk, nendib Telia brändijuht Helena Hiis.
„Positiivse poole pealt võib öelda, et aasta-aastalt on inimeste teadlikkus seadmete taaskasutamise osas siiski paranenud ning oma vanu elektroonikavidinaid tagastatakse aina rohkem. Kahjuks on aga endiselt küllalt levinud juhtumid, kus kasutatud telefon jääb sahtlipõhja või kapinurka tolmu koguma, kuigi tegelikult võiks seadmele uue elu kinkida,“ ütle Hiis.
Siiski on Telia uuskasutatud seadmete portfell kasvanud viimase paari aastaga mitu korda, mis kinnitab, et ka Eesti inimeste hulgas on hakanud seadmete tagastamine üha enam levima.
Rahvusvahelisest tasandist oleme siiski veel veidi maas – kui kahe aasta eest andis Telia koostööpartner, seadmete remondi ja utiliseerimisega tegelev Foxway uue elu miljonile kasutatud seadmele, siis mullu juba koguni 2,4 miljonile. Eestis kasvas tagastatud seadmete hulk samal ajal 22 protsenti.
Erinevad küsitlused ja turuülevaated lubavad järeldada, et eestlaste kodudes seisab endiselt kasutuna sadu tuhandeid elektroonikaseadmeid, millest suure osa moodustavad mobiiltelefonid. „Tõenäoliselt on majapidamistes tohutus koguses seadmeid, mille eluiga ei ole veel sugugi läbi ning mille võib ringlusse tagasi saata,“ räägib Hiis.
Sellest tingituna seadis Telia oma sellesuvise kampaania fookusesse uuskasutatud seadmed ja seadmeringluse teema, mille kampaaniasõnumiks on „Leia uus kasutus“.
Seadme tagastamiseks võib leida julgust statistikast – kuna uue nutividina ostuni viib tavaliselt tunne, et eelmine on, kas moraalselt või füüsiliselt vananenud, on Foxway andmetel rohkem kui pooled teisele ringile saadetavatest seadetest tagastamishetkel väga heas seisus ega vaja remonti.
2023. aastal oli Põhjamaade puhul pilt selline:
- 53% Foxway’ni jõudnud seadmetest olid nii heas korras, et läksid korduskasutusse kohe pärast andmete kustutamist.
- 41% seadmetest vajasid lisaks andmete kustutamisele ka vähemal või suuremal määral väärindamist. Siia alla kuuluvad seadmed võisid vajada ainult ühe komponendi vahetust kuni selleni, et teostada tuli päris põhjalik remont.
- 6% seadmeid leidis rakendust kas komponentidena või nad saadeti jäätmekäitluspartneritele.
- Toetamaks suvist kampaaniat ning juhtimaks tähelepanu uuskasutatud seadmetele, lõi Telia ka spetsiaalse veebilehe, kust leiab täpsemat infot nii uuskasutatud seadmete kui ka nendega seotud pakkumiste kohta.
Foxway andmetel jõuab lõpuks müüki üle 93% tagastatud seadme. „Jätkusuutlikkuse vaatenurgast on ülioluline teadvustada, et kellegi vana võib päriselt olla kellegi uus, et tagastatud seade leiab endale uue omaniku juures päriselt uue elu,“ räägib Hiis.
Kui sulle see lugu meeldis, siis toeta sõltumatut rohelist meediat Anneta