Kakskümmend neli ust ja sama palju üllatusi – jõulukalender on leidnud tee laste, täiskasvanute ja isegi lemmikloomade südamesse. Kuidas sai kalendrist jõuluootuse sümbol ja kui mitmekülgne on tänane kalendri valik, kirjutab Maris Kivi. 

Nõudlus jõulukalendrite järele kasvab ning nende müük veebis on kahekordistunud iga aastaga, sõnas arendusjuht Maris Kivi. Seejuures müüakse kõige menukamad advendikalendrid läbi juba enne musta reede algust ehk novembri lõppu. Ühest küljest usub Kivi, et kalendrite iga-aastast populaarsuse kasvu toetab kalendrite mitmekesistumine, teisalt aga ka inimeste tohutu soov tuua jõuluootusesse uut elevust ja sära. 

 

Tagasi juurte juurde 

 

Jõulukalendri juured, nagu paljude teistegi jõulutraditsioonide omad, ulatuvad Saksamaale. Traditsioon pärineb hiljemalt 19. sajandi keskpaigast, mil Saksa protestandid tegid ustele kriidimärke või süütasid küünlad, et lugeda jõuludele eelnenud päevi. 20. sajandi alguses ilmusid esimesed trükitud kalendrid. Gerhard Lang lisas kalendritele uksekesed, misjärel pälvisid need Saksamaal tohutu kaubandusliku edu. Algselt oli kalendritesse peidetud pühakute pildid, piiblivärsid või lumised maastikuvaated.

Kalendrite tootmine seiskus Teise maailmasõja ajal tekkinud papipuuduse tõttu, kuid jätkus peagi pärast sõja lõppu, kui Richard Sellmer sai paberipuudust arvestades peaaegu imekombel USA ametnikelt loa hakata neid uuesti trükkima ja müüma. Tema ettevõte Sellmar-Verlag on jätkuvalt üks tähtsamaid jõulukalendrite tootjaid.

Huvitav on seegi, et jõulukalender pälvis ameeriklaste seas tohutu populaarsuse tänu Eisenhowerile, keda jäädvustati presidendiks oleku ajal koos lastelastega advendikalendrit avamas ning mille fotot kajastati mitmes üleriigilises ajalehes.

 

Maitsel pole piire

 

Algsed kritseldused seinal, hiljem kristlikud pildid ja värsid, aga ka 1950. aastate lõpus populaarseks saanud šokolaadikalendrid kahvatuvad selle ees, milline on jõulukalendrite valik täna. Kalendrimotiivi kasutatakse peenelt ka veebis, seda nii sotsiaalmeedia postitustes kui ka e-poodide sooduspakkumistes.

Arendusjuhi Mari Kivi sõnul pole jõulukalendrid ammu ainult laste pärusmaa. Neid leiab naistele, meestele, paaridele ja isegi lemmikloomadele. Enam pole kalendris ka vaid magusad ampsud.

Kuigi kosmeetikat sisaldavad kalendrid on kõige populaarsemad just naiste seas, siis leidub neid ka meestele. Just naistele mõeldud kalendritel peatudes toob Maris Kivi välja, et kuigi kalendrite senine müügimaht on jäänud möödunud aastaga samaks, on nende müügitulu kahekordistunud. „Kui mullune kosmeetika - sisulise jõulukalendri keskmine hind jäi 18 euro juurde, siis on see tänavu kerkinud 33 euroni,“ nentis arendusjuht.

Magusatest kommikalendritest on menukamad sellised brändid nagu KitKat ja Lind. Viimastel aastatel on trendikamad ka LEGO jõulukalendrid. Kusjuures, Kivi sõnul on kaks LEGO populaarsemat kalendri - lahendust. veebipoes juba välja müüdud. Teisalt nentis ta, et LEGO kõrval tekitavad huvilaineid ka Barbie jõulukalendrid.

Jõudsalt kasvatavad müüki ka erinevad lemmikloomade kalendrid maiuste ja mänguasjadega. Ennekõike ruulivad Kivi sõnul koertele mõeldud kalendrid.

Pole mõtet häbeneda ka, et oluliselt on kasvanud huvi ja ostuaktiivsus soetada jõuludeks erootilisi advendikalendreid sekslelude, kuuma pesu, libestite, kondoomide vmt. Võrreldes Läti ja Leeduga on täiskasvanutele mõeldud jõulukalendrite müük kõige suurem Eestis. „Nõudlus kalendrite vastu kasvab iga aastaga ja on rõõmustav näha, et inimesed on nende soetamisel üha julgemad,“ lisas Kivi.