Kaubanduskeskuste söögikohad said pandeemias kohapeal söömise keelust tugeva löögi. Kas pärast piiranguteaegseid pause on inimeste söömisharjumused restoranides muutunud?

Kristiine Keskuse ja Rocca al Mare Keskuse juhi Kristjan Maaroosi sõnul pole keskuste kohvikutes ja restoranides söömine veel saavutanud koroonaeelset taset, ent piirangute kadumise järel on see hakanud silmnähtavalt taastuma. „Käibe ja külastatavuse tõusu on näha nii kiirtoidu restoranides, kui ka à la carte toidukohtades. Eriti nädalavahetustel meeldib inimestele pika koroonapausi järel jälle pere ja sõpradega sööki või jooki nautida. Positiivsest trendist tõugatuna on meil tulevikus plaanis mitmed investeeringud meie keskuste toitlustuse valiku ja üldise atmosfääri arendamiseks,“ sõnas Maaroos.

Külastatavuse kasvu suunas liikumist näevad selgelt ostukeskustes tegutsevad Reval Cafe, Da Vinci kui ka KFC. Viimase külastatavus on pärast piirangute leevenemist kasvanud keskmiselt 25% kuus. Reval Cafe turundus- ja kommunikatsioonijuhi Maare Risti sõnul takistab müüginumbrite täies mahus taastumist veel vähene välisturistide arv.

Kuigi aastate lõikes pole olnud keskuste külastamise osas hirmsuuri muutuseid – toidupoed ja apteegid on avatud ka piirangute ajal ning piirangute vabad perioodid on korvanud pandeemia lainete aegsed kahjud – siis viimaste aastate kevadeid, ennekõike aprillikuusid kõrvutades on Maaroosi sõnul käärid suured. „2020 aasta aprilli külastatavus langes aastatagusega võrreldes 62–70%. Kuigi 2021. aasta aprillis oli külastatavus juba mõneti kõrgem, siis alles möödunud kuul saime tõdeda 2019 .aasta aprilli tulemustele lähenevaid külastusi.“

 

Muutunud söömisharjumused

 

Restoranide ja kohvikute koostööd toidukullerdajate, näiteks Wolti ja Boltiga ei ajendanud piirangud, vaid oli osa toitlustusest enne nende algust. „Tellimuste hulk Covid-19 ajal kahe või isegi kolmekordistus ning on jäänud samale tasemele veel ka pärast piirangute lõppu,“ kommenteeris Da Vinci tegevjuht Rain Uusküla.

„Kasvav kojuveoteenus on teinud toitumise lihtsaks ja ühtlasi muutnud inimeste söömisharjumusi,“ sõnas Uusküla. KFC Baltikumi turundusjuht Anett Kutti lisas, et toidu koju tellimine on kahtlemata mugav, ent ei asenda erilist elamust, mida lubab toidu kohapeal nautimine, teades ja tundes, et see on värskelt valmistatud.

Et pandeemia pole inimeste söömisharjumisi muutnud jäädavalt, on Reval Cafe kindel. „Inimesed on loomult sotsiaalsed ja naudivad väljas söömist, kui anda neile selleks võimalus. Keskmise ostutšeki põhjal võime tõdeda, et täna lubab kohalik tarbija endale kohvikus isegi rohkem kui koroonaeelsel perioodil,“ sõnas Rist.

Sama näitavad KFC numbrid. „Pikale veninud pandeemiaolukord on kasvatanud inimeste huvi väljas käimise ja restoranis einestamise vastu,“ ütles Kutti ja usub, et huvi püsib kaua.

 

Seisnud toidul on teistmoodi maitse

 

„Oluline on aeg-ajalt kodu või töökeskkonnast välja murda, suhelda inimestega ja ammutada emotsioone heast toidust. Kohapeal otse ahjust serveeritud toidud on alati paremad kui 20 minutit hiljem, mil toit kulleriga uksele jõuab,“ rõhutas Uusküla kohapeal söömise eeliseid.

Sama leiab Risti: „Hea on toitu nautida ka väljaspool kodu ja anda selle valmistamise vaev kellegi teise kanda. Vähem tähtis pole toidukoha atmosfäär ja külastusest saadav emotsioon ning üle ega ümber ei saa toidu värskusest.“

Ta kinnitab sarnaselt Uuskülale, et koju tellides kaotab pappkarpi pakendatud toit kullerit oodates oma täiusliku välimuse ning kahtlemata on maitse toidul veidi erinev värskelt serveeritust.

Kutti lisab, et restorani menüü on kohapeal ka tunduvalt rikkalikum kui kaasatellimisel.