Reedel toimus Tallinnas, täpsemalt Kristiine Kaubanduskeskuses kilekottide tarbimist käsitleva teavituskampaania „Kilekott tapab!“ esimene avaüritus. Bioneer käis uurimas, keda ja kuidas kilekotid siis tapavad. Ürituse pildid leiate Bioneeri galeriist.

Täna, 25. mail alustavad noorteühendus JCI GO Koda ning Keskkonnainvesteeringute Keskus laialdast teavituskampaaniat „Kilekott tapab“ (www.killerkott.org), mille eesmärk on veenda eestlasi kasutama kilekottide asemel korduvkasutatavaid riidekotte.

Anneli Ohvril Genka kingitud kotiga.
Anneli Ohvril (pildistas: Katrin Lipp, www.bioneer.ee).


Kampaania eestvedaja, GO Koja juhatuse liikme, Anneli Ohvril’i sõnul lagunevad kilekotid hinnanguliselt tuhande aasta jooksul ning on igal aastal ligi miljoni elusolendi piinarikka surma põhjustajaks. Kilekottide tõttu on hukkunud ka tuhandeid inimesi. Eestlased soetavad aastas ligi 700 miljonit kilekotti, millest korduvkasutatakse vaid murdosa.

„Kuigi kilekoti enda eluiga on alles 75 aastat, mis on võrreldav inimese elueaga, on ta juba vallutanud terve maailma,“ sõnas Anneli Ohvril teavituskampaaniat tutvustades. „Kilekottide kasutamisest loobumine on midagi sellist, mida igaüks meist keskkonna heaks suudab teha,“ lisas Anneli Ohvril.

Eesti Pakendiringluse teenindusjuhi Andres Siplase meelest on riidest koti kasutamine väärt idee.
Andres Siplane (pildistas Katrin Lipp, www.bioneer.ee)

Eesti Pakendiringluse teenindusjuhi Andres Siplase sõnul pole võimalik kilekottide kasutamist täielikult ära keelata, kuid nende tarbimist saab piirata ja oluliselt tõsta taaskasutust. „Suuri poekilekotte saab kasutada prügi väljaviimiseks, ülejäänud kilekotid, sealhulgas toodete ümbriskiled tuleb korjata kokku ning viia lähima poe juures pakendikonteinerisse taaskasutusse,“ ütles Siplane.

Uuring kilekottide kasutamisest.
Kui kaua laguneb kilekott? Pildistas Katrin Lipp, www.bioneer.ee

Uuringufirma Faktum&Ariko poolt läbiviidud värske küsitluse kohaselt ei plaani ligi pooled (46%) vastanutest lähiajal kilekottide tarbimist vähendada. Küsitlusel osalenutest plaanib mõnevõrra kilekottide kasutamist vähendada alla viiendiku (18%) ning oluliselt vähendada vaid kümme protsenti. Peamine kilekoti tarbimise vähendamise viisiks nimetati kilekotile alternatiivide leidmist. Uuringust selgus ka tõsiasi, et tarbijad ei tea kilekottide lagunemise tegelikku ajakulu või nad ei tunnista seda endale.

Henry Kõrvits, esinejanimega Genka rääkis kohalviibijatele, miks ta  eelistada riidest kotte.
Genka rääkimas, miks ta oli nõus hakkama kampaania tunnusnäoks.

Mittetulundusühing Junior Chamber International GO KODA ühendab noori ettevõtlikke inimesi, kes tegelevad keskkonnateadlikku käitumise propageerimisega läbi projektide, teavitustöö, rahvusvahelise suhtluse ja enda isikliku eeskuju.