Eesti ainsas metalliveskis Kuusakoskis purustatud vanametalli kogus ületas miljoni tonni piiri, 20 aastaga on veski muuhulgas läbi hekseldanud rohkem kui 100 000 autoromu.

  • Jäätmed
  • 5. september 2016
  • Vanametalli pildistas Janek Jõgisaar, Bioneer.ee

Kuusakoski juhatuse esimehe Kuldar Suitsu sõnul on 1996. aastal tööle hakanud metalliveski ainus Eestis, mis suudab romusõidukeid taaskasutatavaks tooraineks töödelda kooskõlas Euroopa Liidu keskkonnanõuetega.

Vastavalt kehtivale seadusele peavad autotootjad suunama vähemalt 95% romusõidukite massist taaskasutusse, et vähendada loodusreostust ja koormust keskkonnale,” selgitas Suits. “Selleks, et veenduda jäätmekäitleja võimekuses vastavat taaskasutusprotsenti saavutada, tuleb teha perioodiliselt katsepurustamisi. Kuusakoski tegi viimase katsepurustamise mullu 1. detsembril, tõendades keskkonnaministeeriumi, keskkonnainspektsiooni ning Autode Müügi- ja Teenindusettevõtete Liidu esindajate juuresolekul metalliveski suutlikkust taaskäidelda 95% romusõidukite materjalist.

Eesti ainus  metalliveski suudab ühes tunnis purustada 30-40 romusõidukit. Romudest väljavõetud õlid ja muud vedelikud antakse üle ohtlike jäätmete käitlejatele. Akud, rehvid, klaasid eraldatakse, must ja värviline metall sorteeritakse pärast purustamist automaatselt ning suunatakse liigiti taaskasutusse. Kergetest materjalidest nagu armatuurlauad, istmed, polstrid, rehvid ja klaasid toodetakse jäätmekütust.

Lisaks autoromudele on metalliveskis purustatud enam kui 100 tonni kasutuselt kõrvaldatud relvasid. Näiteks aastal 2006 hävitati metalliveskis 6000 kaitseväe relvastusest mahavõetud püstolit Makarov, TT ja Colt.

Kõige kaugemalt on seni metalliveskisse toodud autoromusid Mongooliast. “Need olid heategevuslikul Mongoolia rallil osalenud autod, mis olid sõitnud Londonist umbes 12 000 kilomeetrit Mongoolia pealinna Ulaanbaatarisse,” rääkis Kuusakoski juhatuse esimees. “Kui varasematel aastatel jäeti rallil osalenud autod heategevuslikel eesmärkidel Mongooliasse, siis alates 2014. aastast saadetakse need tagasi Euroopasse, et vältida tollimaksude tasumist ja keskkonna reostamist vanade autoromudega.  Et ralli läbitakse vanemate, kuni 1,2-liitriste mootoritega sõidukitel, tuleb need enamasti pärast finišisse jõudmist taaskäidelda.”

Seni ainus metalliveski Eestis alustas Kuusakoskis tööd 1996. aasta septembris, ettevõte investeeris veski soetamisse toona 45 miljonit krooni (ligi 2,9 miljonit eurot).