Sel aastal tähistatakse Eestis 13. korda rahvusvahelist õiglase kaubanduse kuud. Aktiivselt osalevad paljud koolid, suured poeketid nagu Prisma ja Rimi ning mitmed ettevõtted üle Eesti.

Õiglase kaubanduse kuu eesmärk on teadvustada eestlaste tarbimisharjumuste ning maailma eri paigus töötavate toidu tootjate vahelisi seoseid.

“Õiglase kaubanduse kuu on parim aeg soetada tooteid, mille tootmisega tekitatud kahju keskkonnale, loomadele ja inimestele on võimalikult väike. Kaugel toimunud tootmine ei tohiks olla põhjus mitte hoolida. Enamikul juhtudel on see arenguriigi tööline ja talunik, kellelt madalate hindadega võetakse ära väärika elu ja arengu võimalus. Kõik inimesed, sõltumata nende elukohast, peavad saama elamisväärset sissetulekut,” selgitab MTÜ Mondo vastutustundliku tarbimise eestvedaja Kristina Mänd.

2007. aastast on oktoobrikuus tähistatud rahvusvahelist õiglase kaubanduse kuud ning tänaseks on Eesti kauplustes müügil pea 500 õiglase kaubanduse toodet. “Kutsume kõiki inimesi poest otsima ja küsima õiglase kaubanduse tooteid. Tuhanded talunikud ja töölised üle kogu maailma teevad kõvasti tööd, et pakkuda meile asju, mida armastame – olgu selleks hommikune tass kohvi, lõunane riis, magus banaan või õhtune tee,” ütleb Mänd.

Näita oma toetust ja vali tooted, mille puhul on kindel, et nende tootmisel ei ole kasutatud lapstööjõudu, orjatööd ega kemikaale ning mille eest on talunik saanud õiglase hinna ja tööline õiglase tasu.

Õiglase kaubanduse kuul korraldame kolmandat korda küsitlust 15-19. aastaste noorte seas, et kaardistada tarbimise osas nende teadmisi, harjumusi ja eelistusi. Viimasel, 2018. aastal läbi viidud küsitluses selgus, et

  •     15-19 aastastest noortest 65% on näinud või tunnevad Fairtrade’i märgist;
  •     33% nendest ostavad Fairtrade’i toodet iga kord, kui selleks võimalus avaneb;
  •     suur osa (72%) on valmis Fairtrade’i tooteid ostma ka edaspidi.

Uuringu tegi Mondo koostöös 18 kooliga ning sellest võttis osa 1168 õpilast

Õiglase kaubanduse kuu kestab kogu oktoobri, sel ajal

  •     toimuvad koolides kakaotarne töötoad, kus noored saavad läbi mängida kogu tarneahelas toimuvat;
  •     peetakse õiglase kaubanduse kohvikuid, koolitunde ja vaadatakse õiglase kaubandusega seotud filme;
  •     korraldatakse näitusi palmiõlist ja tarneahelast;
  •     leiab allahindlusi õiglase kaubanduse sõprade juures;
  •     tähistatakse Facebookis sündmust #ÕiglaneOktoober, kus saab osaleda mängudes ja üleskutsetes.  

 

Oktoober on õiglase kaubanduse kuu

Õiglase kaubanduse kuud tähistatakse rahvusvaheliselt oktoobris. Sel ajal korraldatakse sündmusi, et tuua tähelepanu tarbimisharjumuste mõjule ning näidata võimalusi arengumaade talunikele ja väiketootjatele õiglaste võimaluste loomiseks. viia inimesi kurssi õiglase kaubanduse ehk Fairtrade'i kaubamärgiga. Esmakordselt tähistati Eestis õiglase kaubanduse nädalat 2007. aasta oktoobris.

Õiglase kaubanduse eesmärk on vaesuse vähendamine kaubanduse abil, tagades arenguriikide tootjatele õiglased hinnad ning talunikele ja töölistele mõistlikud töötingimused ja jätkusuutlik tulevik. Sellist kaubandusmeetodit rakendatakse toorainele ja kaupadele, mis on pärit arenguriikidest, kuid mida tarbitakse enamjaolt arenenud maades - kohv, tee, suhkur, kakao, troopilised puuviljad, šokolaad, puuvill, riis, kinoa jms. Õiglase kaubanduse tuntuim märgis on Fairtrade, mis on loonud 1,7 miljonile talunikule ja töölisele õiglased tootmis- ja töötingimused.