Oktoobris tähistatakse õiglase kaubanduse kuud nii Eestis, Lätis kui Leedus. Eestis osalevad MTÜ Mondo eestvedamisel paljud koolid, kauplused ja suured poeketid ning õiglase kaubanduse sõbra tunnuse omanikud. Osaleda saab tegelikult iga kodanik, vaadates üle oma ostukorvi ning lisades sinna Fairtrade märgisega tooted. Eestis on saadaval enam kui 650 Fairtrade märgisega toodet.

Lisaks 31 koolile osalevad ka mitmed poed ja poeketid ning õiglase kaubanduse sõbra tunnuse omanikud:  Prisma Peremarket AS, Rimi Eesti Food AS, RRLektus AS (MEIE toidukauba), Biomarket OÜ, Albero Verde OÜ (Bio4You), Elamise Kergus OÜ, S-Food OÜ (Mahemarket), Ehe Mood OÜ, Zuzu Eesti OÜ, Nanograaf OÜ (www.slow.ee veebipood), Sinka OÜ (Õrreke õpitoad), Nenaly Trade OÜ, Manpower OÜ, Advokaadibüroo Lindeberg, Eesti kohvitootja OA Coffee OÜ, kodanikuportaal Bioneer ning mitmed teised organisatsioonid ja ettevõtted üle Eesti.

Inimesed, kes varustavad meid toidu ja muu eluks vajalikuga, mida kohalikult toota lihtsalt ei ole võimalik, väärivad lugupidamist ning õiglasi elu- ja töötingimusi sõltumata sellest, kus nad elavad ja töötavad. Korralikud elu- ja töötingimused ning haridus on parim viis vaesuse vähendamiseks. Õiglase kaubanduse kuu eesmärk on teadvustada eestlaste tarbimisharjumuste ning maailma eri paigus töötavate toidu tootjate vahelisi seoseid. 

“Eestis on Fairtrade ja teiste õiglase kaubanduse märgistega toodete arv mitmekordistunud võrreldes paari aasta taguse olukorraga - maailmas valmistatud 30,000 tootest on Eestis saadaval enam kui 650. Õiglase kaubanduse kuu on parim aeg leida ja soetada kohvi, teed, kakaod, suhkrut, kosmeetikat, puuvillast asju, maiustusi, banaane, vürtse, roose ja palju muud. On ilmselge, et kui me tarbime arenguriikide väiketootjate ja talunike kaupa, siis on meil ka kohustus seista nende õiguste ja inimväärse elu eest,” selgitab MTÜ Mondo vastutustundliku tarbimise eestvedaja Kristina Mänd. 

2007. aastast on oktoobris tähistatud õiglase kaubanduse nädalat ja alates eelmisest aastast alates juba tervet kuud, seda eriti koolide pärast, kes saavad niimoodi rohkem tegevusi plaani võtta. 81% Eesti noortest usuvad, et tarbijad saavad oma ostukäitumisega mõjutada inimeste elu arengumaades.

“Pakume kooliperedele võimalust kaasata õpilasi ning läbi tegevuste tutvustada, kuidas nemad saavad õiglase kaubanduse kaudu maailma kujundamisele kaasa aidata ja vähendada oma jalajälge. Nädalast jäi väheks, seepärast võtame terve kuu,“ ütleb Mänd. Sel aastal osalevad erinevate tegevustega 31 kooli üle Eesti.

Lisaks Eestile tähistatakse õiglase kaubanduse kuud ka Lätis ja Leedus. „Meie partnerid kutsuvad poode ja koole üles eelistama õiglaselt toodetud kaupu. 2020 oli kolmes riigis Fairtrade märgisega kaupade jaemüügi väärtus enam kui 29 miljonit eurot, mis on 36%  kasvanud, võrreldes 2019. aastaga. See näitab, kui palju on inimeste ja poodide suhtumine, teadlikkus ja valmisolek arenenud,“ rõõmustab Mänd.