Eile õhtul marssisid läbi Tallinna kesklinna kümned päkapikud, et Tallinna jõuluturu jõuluvanale teada anda oma nõudmistest lastele sussi sisse viia õiglase kaubanduse standarditele vastavat šokolaadi.

Rotermanni kvartali Kalevi kommipoe ees alguse saanud rongkäik liikus läbi kesklinna skandeerides „Meil on villand!“ ja kandes loosungit „Šokolaad õiglaseks!“. Päkapikud väljendasid rahulolematust, et kakao tootmisel rikutakse inimõigusi.

Valjuhäälselt nõuti kakaokasvatajatele õiglast tasu, lapstööjõu lõpetamist kakaoistandustes, hoolivat suhtumist keskkonda. Need nõudmised esitati luuletusena Tallinna jõuluturu jõuluvanale, kes nõustus oma abiliste seisukohtadega.

„Igal šokolaadiarmastajal on õigus teada, kust pärineb see maiustus ning kuidas ja kes on seda valmistanud,“ ütleb kampaania koordinaator Siisi Saetalu.

„Kui on teada, et Lääne-Aafrika kakaoistandustes töötab veel täna kaks miljonit last ning rikutakse süsteemselt inimõigusi, siis on vaja selle vastu välja astuda. Šokolaadifirmadel on vastutus, kohustus ja võimalus lõpetada kakaotalunike ekspluateerimine. Pole mitte kuidagi põhjendatav, et sellega ikka veel venitatakse.“ 

Saetalu sõnul võib olukord õige pea muutuda, sest kohalikud magusatootjad juba plaanivad sertifitseeritud tooraine kasutamist tootmises. „Eesmärk on teha õiglase kaubanduse šokolaad sama kättesaadavaks ja populaarseks, kui see on näiteks Saksamaal või Soomes,“ nendib Saetalu. Sel nädalal korraldati sarnaseid proteste veel mitmetes teistes Euroopa linnades sh. Viinis, Berliinis ja Prahas.

Rongkäigust valmis video.

Päkapikkude aktsioon jätkub aasta lõpuni sotsiaalmeedias, kus kõigil õiglase šokolaadi pooldajatel on võimalk oma profiilipilt vahetada kampaania logoga pildi vastu, mis kutsub üles andma oma allkiri õiglase šokolaadi kampaaniale

Üle-euroopalise õiglase šokolaadi kampaania Make Chocolate Fair! eesmärk on teavitada tarbijaid kakao tootmistingimustest ning koguda allkirju petitsioonile, millega nõutakse, et Euroopa šokolaaditootjad maksaksid kakaofarmeritele õiglast tasu. Kampaania läbiviija Eestis on MTÜ Mondo.