Tartu Tarbijanõustamis- ja Infokeskuse juhataja Tiiu Müürsepp jagas Bioneeriga oma omi mõtteid tarbijakaitse teemadel.

Jah, tõepoolest kõik me oleme tarbijakaitsjad, kuid vähesed meist on koondunud kodanikualgatuslikku tarbijakaitseorganisatsiooni.  Kui meid on rohkem, saame  me targemaks, teadlikumaks ja tugevamaks võrreldes äripoolega. Seda oleks väga vaja.

Kuidas mina tulin tarbijakaitsesse? See oli 90ndate alguses, kui Aacheni naised Saksamaalt hakkasid otsima sidemeid meie naisorganisatsioonidega. Olin siis mõni aasta varem taasasutatud Tartu Naisseltsi esinaine. 1991.aaastal sõitsimegi esimest korda raudse eesriide tagant välja, tegime tutvust muu maailmaga, sealhulgas nende kodanikualgatuslike organisatsioonidega. Need organisatsioonid tegelesid nii kodumajapidamise kui ka tarbijate probleemidega. Kahjuks on meil kodumajandus tervikuna põlu all, kõrghariduse andmine sellel alal on lõpetatud. Kuid nagu ütles üks sakslanna, kodumajapidamine on sild ettevõtlusesse.

Saksa Katoliiklike Naiste Organisatsiooni kuuluvate ühingute poolt Aachenis ja hiljem ka Münchenis on meid koolitatud nii kodumajandushariduse kui tarbijahariduse valdkondades päris mitmeid  kordi. Targemaks saanuna hakkasime Tartu Naisseltsis korraldama mitmesuguseid kursuseid: tervislikust toitumisest, E-ainetest, kodukemikaalidest, rahaasjadest kodusest raamatupidamisest jne.

Hiljem kasvas naisseltsist välja Tartu Tarbijakaitseühing ja seejärel Tartu Tarbijanõustamis- ja Infokeskus. Algul nimetasime end Tartu Tarbijakaitse Nõuandlaks, sest meie asutamisel ja koolitamisel oli suureks abiks Tallinna Tarbijakaitse Nõuandla ja selle juhataja Aado Luik.

Põhivaldkond, millega ma tegelen, on tarbija õigused.

Inimene tarbijana, see on väga lai valdkond. Kaupade ja teenuste turg meie ümber on muutunud väga suureks. Me ei saagi olla asjatundjad iga toote või teenuse osas. Kauplejad seevastu on asjatundjad, nemad peaksid ostjaid igati informeerima, aga kas see alati nii ka on.  Ja ostja peaks võimalikult palju järele pärima, enne kui ta midagi ostab, et vältida hilisemaid probleeme. Kokkuvõtlikult öeldes: kauplejad on tugevam pool, ostjad nõrgem pool. Ja seda eriti meil Eestis, noore demokraatiaga riigis. Iga inimene saab ennast tarbijana paremini kaitsta, kui ta on hästi informeeritud oma õigustest ning kaupade ja teenuste omadustest.

Kui me oleme õnnelik oma ostudega, on kõik korras. Kuid sageli esineb ka probleeme (näiteks lagunenud jalanõudega, autoparandusega, köögimööbli tellimisega, liiga suurte arvetega, hilinenud tellimustega jne), kus inimene tunneb end mitte süüdi olevana. Siis saab meie nõustajatelt abi. Selleks võib helistada (7375543, 58452323, 55993741), saata e-kirja (info@tartutarbija.ee) või tulla meie juurde kontorisse (Tähe 4-157, Tartu).

Et tarbija teaks rohkem oma õigustest ja tüüpilistest probleemidest, oleme oma kodulehele www.tartutarbija.ee üles pannud lingi TARBIJA ESMAABI. Selle täiendamine ja edasiarendamine jätkub pidevalt.

Teine tähtis valdkond on toit (tervislik toitumine, tervislikud ja mittetervislikud toiduained). Praegu on meil käsil laste tervist ohustavate toiduvärvide kampaania. Tegime uuringu, nüüd pöördusime tootjate ja importijate poole ettepanekuga, et nad loobuksid meie laste tervise nimel nendest sünteetilistest toiduvärvidest E102, E104, E110, 122, E124 ja E129 oma toodetes. Rohkem infot sellel kohta on meie kodulehel www.tartuatarbija.ee, vt. linke Aktuaalne ja Soovitame/ei soovita.

Kolmas tähtis valdkond on keskkond. Huviorbiidis on olnud ja on ka praegu geeneetilised muundatud põllukultuurid ja keskkonna saastamine, samuti  kemikaalide teema nii tervise kui keskkonnaohtude suhtes.

Hetkel oleme Lääne-Leedu Tarbijakaitse Föderatsiooniga partnerid ühes keskkonnaalases projektis, kus viiakse läbi ka võrdlusuuringut  õhu, vee, jäätmete, kemikaalide, toidu ja säästva arengu kohta Leedus, Eestis, Rootsis ja Norras. Sellest aga edaspidi.