Terves Euroopas, eriti näiteks Itaalias ja Suurbritannias, soovib 70% regulaarsetest e-ostlejatest, et e-kaubanduse ettevõtted oleksid keskkonna suhtes vastutustundlikud. Pandeemia mõjul on e-ostlejate nõudmised jätkusuutlike brändide, kasutatud toodete ja veebikauplejate läheduse osas veelgi kasvanud, selgus kulleri- ja logistikaettevõtte DPD tellitud üle-euroopalisest uuringust.

  • Tarbimine ja tervis
  • 22. juuni 2021
  • Foto: Margot Heinsalu, DPD Baltikumi äriarenduse juht/DPD

Tervisekriisi taustal suurenes veebist tehtavate ostude hulk hüppeliselt paljudes jaemüügikategooriates. Olnud harjunud suuremas koguses e-ostlema, hakkasid inimesed välja näitama ka üha rohkem valmisolekut tundmatute veebibrändide ja -müüjate leidmiseks. Pandeemia ajal avastas üle 30 protsendi kõikidest e-ostlejatest enda jaoks mõne täiesti uue väikese e-kaupluse.

DPD Baltikumi äriarenduse juhi Margot Heinsalu sõnul on see number märkimisväärne, kuna eelnevad uuringud on näidanud, et e-ostlejad on üldjuhul vägagi lojaalsed.

„Kui kogemus on olnud positiivne, siis üldjuhul on ostlejad juba kasutatavatele veebipoodidele kindlaks jäänud ja ei hakka põhjuseta uusi otsima. Pandeemia muutis seda käitumist oluliselt, mis on andnud võimaluse väiksematele äridele ja seega rohkem nišipoodidele,“ märkis Heinsalu.

Uute e-poodide otsimise üheks põhjuseks on ilmselt just kasvanud keskkonnasäästlikkuse olulisus kliendi jaoks. Kui varasemalt kasutatud kaubamärgid ja platvormid ei suutnud piisavalt seda nõudmist täita, siis võitsidki sellest jätkusuutlike tooteid pakkuvad brändid ja väiksemad poed.

Lisaks olid paljud ärid sunnitud endale nüüd e-poe tekitama, kellel enne pandeemiat see üldse puudus. Klientidele andis eriolukord jällegi rohkem aega, et endale sobivaid poode ja kaupu põhjalikumalt otsida. Heinsalu sõnul pidid tavapoodide sulgemise tõttu paljud inimesed oma ostuharjumused ja keskkonnamõju ümber hindama. Selle tulemuseks ongi e-ostlejate üleüldine suurem keskkonnateadlikus ning nõudmine, et toode oleks igas etapis jätkusuutlikum – alustades toorainete hankimisest, pakkimise ja transpordini.

DPD uuringust selgus näiteks, et nüüdseks eelistab lausa 80% Itaalia e-ostlejatest üksnes kohalikke tooteid ning ligi pooled Suurbritannia ostlejatest valivad konkurendi toote, kui see on valmis pakkuma keskkonnasäästlikumat lahendust.

Pandeemiast tulenevalt kasvas e-kaubandus Euroopa Liidus üleüldiselt lausa 27% ning koguni 70% e-ostlejatest kavatseb uute e-ostlemise harjumustega jätkata ka peale eriolukordade lõppu. Võrreldes 2019. aastaga tekkis 2020. aastal juurde üle 15 miljoni uue e-ostleja.

DPD Baltikumi äriarenduse juht Margot Heinsalu lisas, et hinnanguliselt on koroonaviiruse mõjul e-kaubandus terves maailmas teinud edasihüppe, mis muidu oleks võtnud aega 3-5 aastat.

„See tähendab muidugi, et kullerettevõtted on ka ise pidanud kiirkorras käima lükkama arengud, mida alles hiljem planeerisid. Ainuüksi terve DPD grupi peale on möödunud aasta jooksul juurde palgatud üle 20 000 töötaja,“ selgitas Heinsalu.

DPD grupi e-poodlemise baromeetri raport on suurim e-kaubanduse uuring, mida viiakse läbi 21 Euroopa riigis aastast 2016.