Eesti ajaloo suurim taristuleping on allkirjastatud. Rail Baltica projekt, Euroopa suurim kiirraudtee arendus, on jõudnud uue tähiseni: täna allkirjastati lepingud kahe rahvusvahelise konsortsiumiga, mis viivad ellu Eesti osa põhitrassi kaks võtmelõiku. Sellega on kogu Eesti osa reisijateveo põhitrass nüüd lepingutega kaetud ning projekt liigub kindlalt eesmärgi suunas avada 2030. aastal kiirrongiliiklus Tallinna ja Varssavi vahel. Lisaks toob koostöö rahvusvaheliste tipptegijatega Eestisse maailmatasemel inseneriteadmised ja avab kohalikele ettevõtetele uusi võimalusi.
- Transport ja linnaplaneerimine
- 21. mai 2025
- Foto: Rail Balticu lepingute allakirjutamine / Pressifoto
„Need lepingud tähistavad uut etappi Rail Baltica elluviimisel – mitte uue etapi algust, vaid murrangut kogu ehituses. Nüüd on kogu Eesti osa reisijateveo põhitrass lepingutega kaetud ja töös. See on hetk, mil paberil olnud visioon muutub katkematuks ehitusliiniks,” ütles Rail Baltic Estonia juhatuse esimees Anvar Salomets.
“Mul on hea meel, et huvi hanke vastu oli suur ning lõppvalikusse jõudsid rahvusvahelise kogemusega tugevad konsortsiumid. See kinnitab, et Rail Baltica on atraktiivne ja strateegiliselt oluline projekt ka maailma juhtivatele taristuehituse ettevõtetele,” sõnas Eesti Vabariigi taristuminister Kuldar Leis. “Rail Baltica ei ole pelgalt raudteetrass, vaid oluline investeering Eesti julgeolekusse ja majanduskeskkonda, tugevdades meie sidet Euroopaga. Meie siht on, et Rail Baltica valmiks kokkulepitud tähtajaks – tänaste lepingute allkirjastamine on oluline verstapost sel teel.”
Lepingupartneriteks on:
• Osa 1 (Allianss 1): GRK Eesti AS, GRK Suomi Oy, Aktsiaselts Merko Ehitus Eesti, NGE CONTRACTING, Sweco Finland Oy, Sweco Sverige AB, TSO SAS.
• Osa 2 (Allianss 2): Bouygues Travaux Public, Budimex S.A., INGEROP Conseil et Ingenierie (ICI), KMG Infra OÜ, WSP Finland Oy.
Lepingute maht kokku on hinnanguliselt seega 726 miljonit eurot, kuid strateegiliste materjalide (nt rööpad, liiprid, pöörangud ja ballast) hankimise lisavõimalusega võib kogumaksumus ulatuda 932 miljoni euroni.
Esimene allianssleping hõlmab Ülemiste–Pärnu lõigu raudtee pealisehitust ning Tootsi–Pärnu lõigu alus- ja pealisehitust. Selle maksumus on 394 miljonit eurot.
Alliansi juhtivpartner on GRK Suomi Oy.
GRK Eesti tegevjuht Tiit Roben: „Olen äärmiselt tänulik, et Rail Baltic Estonia on valinud meie ehituskonsortsiumi Rail Baltica Ülemistest Pärnuni kulgeva lõigu ehitustööde partneriks alliansis. Tegemist on kahtlemata Eesti kõigi aegade suurima ehitusprojektiga. Meie rahvusvahelises alliansimeeskonnas on tugev kohaliku ja rahvusvahelise projekteerimise ning ehituse kompetents, et lahendada selle projekti tehnilisi ja keskkonnaalaseid väljakutseid. Ootame koostööd tellijaga alliansis ja edukat raudtee ehitamist, mis pakub kestlikku transpordilahendust nii Eesti-siseselt kui ka Eesti ja Euroopa vahel. Uus raudteeliin muudab oluliselt Eesti transpordi tulevikku.“
Teine leping katab Pärnu–Ikla lõigu täieliku projekteerimise ja ehitamise ning selle maksumus on 332 miljonit eurot. Alliansi juhtivpartner on Prantsusmaa ettevõte Bouygues Travaux Publics.
Bertrand Burtschell, Bouygues Travaux Publics’i tegevjuht:
„Oleme uhked, et saame panustada suurimasse infrastruktuuriprojekti, mida Eestis eales on ette võetud – see murranguline algatus parandab ühenduvust ja toetab kaupade ning inimeste säästvamat liikumist kogu piirkonnas.
See on märgilise tähendusega projekt nii tänasele kui ka homsele Euroopale, peegeldades suurepäraselt meie püüdlust luua kõrge mõjuga ja pikaajalise väärtusega taristut. Meile on eriti muljet avaldanud tellija professionaalsus, uuendusmeelsus ja tugev pühendumus. Nende kõrged standardid innustavad meid andma endast parima, et vastata ootustele ning viia see projekt koos edukalt ellu.“
Lepingu sõlmimise järel algab ligikaudu aasta kestev arendusetapp, mille jooksul koostavad alliansid detailse tööplaani, hangivad vajalikke ressursse, täpsustavad tehnilised lahendused ja valmistavad ette ehitusgraafikud. Pärast seda on kavandatud aktiivse ehitustegevusega alustamine.
Eesti riik toetab lepingu rahastamist muuhulgas kasvuhoonegaaside heitkogustega kauplemise süsteemi enampakkumistuludest.
Rail Baltica on Euroopa Liidu kaasrahastatud projekt, mille eesmärk on rajada kaasaegne ja keskkonnasõbralik kiirraudtee, mis ühendaks Balti riigid ülejäänuga Euroopaga. Rajatav taristu võimaldab reisijatel jõuda Tallinnast Pärnusse 40 minutiga ja Riiga 2 tunni ja 20 minutiga. Rail Baltica trassile rajatakse kohalikud peatused ning hakkavad liikuma ka regionaalrongid. Rail Baltic Estonia on Rail Baltica raudtee arendaja Eestis ja tulevikus selle raudtee Eesti osa taristu haldaja.
Kui sulle see lugu meeldis, siis toeta sõltumatut rohelist meediat Anneta