Detsembris tuli Eesti turule uus teenusepakkuja, õpilasfirma Sibis, kelle kaudu on võimalik tellida värskeid juurvilju otse koju kätte. Selleks et saada selgem pilt sellest, mida antud algatus endast kujutab ning kuidas loodud süsteem täpsemalt toimib, tegime intervjuu kahe Sibise meeskonnaliikme Elo-Johanna Kuklase ja Rudolf-Gustav Hanniga.

Millest sai Sibise idee alguse?

Suvel maal tulid Rudolfil oma vanaemaga jutuks maaeluga seotud probleemid. Vestlusest selgus põhimurena, et tooteid, mida müüa, on, aga pole, kellele ja kus neid müüa. Kokkuostjad küll käivad, kuid võtavad arvestatava summa endale ning talupidaja saab oma kvaliteetse kauba eest olematut tasu. Sealt tekkiski mõte, et kas saaks ehk kuidagi aidata maainimesi oma teadmiste ja kogemustega.

Kes teie meeskonda kuuluvad ning millega peale Sibise arendamise veel tegelete?

Meeskonnas on neli inimest: finantsjuht Elo-Johanna Kuklane, arendusjuht Karl Angelo Maiuri, tegevjuht Rudolf-Gustav Hanni ja müügijuht Kristiina Toomik. Lisaks Sibisele tegeleme veel paljude teistegi projektidega ning nende kõrvalt käime ka keskkoolis.

Kui sõnastada Sibise eesmärk, siis mis see oleks?

Meil on kaks eesmärki: esiteks toimetada nii, et eesti inimesed saaksid endale ökoloogiliselt puhta ja värske kodumaise toidu koju kätte, teiseks tagada, et talumees saaks oma töö eest väärilise tasu.

Olete öelnud, et soovite oma tegevusega aidata just väiketalupidajaid – kuidas täpsemalt?

Mõte ongi selles, et kaasame oma süsteemi just väiketalupidajaid. Suuremad talud saavad niigi poodides oma kaupa müüa.

Teie uhke kodulehekülg avati 4. detsembril – mida annab mulle see, kui teen endale Sibise leheküljel kasutajakonto?

Hetkel annab juurde teadmise, et ei pea iga kord tellimust esitades kõiki oma andmeid uuesti sisestama, vaid need on juba süsteemi salvestatud, piisab sisselogimisest. Alates jaanuarist annab konto omamine võimaluse panna iga kahe nädala (või pikema ajavahemiku) tagant käima püsitellimuse. Juurde tuleb ka püsikliendi boonussüsteem.

Koduleheküljel võib näha erinevaid juurviljapakette, rääkige neist lähemalt.

Paketid lõime selleks, et kliendi jaoks oleks süsteem võimalikult lihtne ja mugav. Analüüsisime erinevate perekondade tarbimist ja selle põhjal otsustasime, kui palju üks keskmine neljaliikmeline perekond teatud perioodi jooksul juurvilju tarbib.

Hetkel pakume kolme paketti: lihtne, klassikaline ja gurmaanile. Lihtne pakett sisaldab kolme põhijuurvilja, milleks on kartul, porgand, sibul. Klassikalisest paketist leiab lisaks neile kolmele veel ka peeti ja porrut. Gurmaanide jaoks on näiteks sinist värvi kartulid, kollane või valge peet, millel erinevad mustrid ja muud tavapärasest erilisemat.

Kuid senine praktika on näidanud, et inimesed sooviksid ka ise oma juurviljapakki komplekteerida, seega pakume ka selle võimaluse. Kui süsteem aktiivsemalt toimima hakkab, vaatame olemasoleva paketisüsteem uuesti üle ning kohandame vajadustele.

SIBIS

Oletame, et otsustan nüüd tellida teie teenust kasutades ühe paki juurvilju – mida selleks tegema pean?

Minna sibis.ee, valida pakett või koostada oma, sisestada andmed ning valida, mis kuupäevaks pakk võiks kohale jõuda. Sinu teavitus ja info läheb automaatselt talule ning ka Omnivale ja pakk alustab oma teekonda. Kui tellida enne kella üht päeval, siis toimetame paki järgmiseks päevaks kohale. Maksmine toimub pangalingi kaudu, tuleval aastal saab tasuda ka krediitkaarti kasutades. Paki toob sulle sobival kellaajal kuller koju kätte Omnivast helistatakse ja tehakse kindlaks, mis ajal sulle pakisaamine sobib.

Kui olen juba korra tellimuse esitanud, siis kas see jääbki automaatselt korduma või pean ikkagi iga kord tellimuse uuesti sisestama?

Hetkel peab tellimuse alati uuesti sisestama. Uuest aastast lisandub võimalus, kus saad esitada intervalliga püsitellimuse. Ise valid, kas soovid pakki iga kahe, kolme või enama nädala tagant. Kui on soov tellimust muuta või tühistada, siis on see võimalik, kuid arvestama peab mõnepäevase etteteatamisega vältimaks seda, et pakk on juba teele saadetud.

Keda näete oma klientidena?

Sibise klient on keskkonnateadlik inimene, kes väärtustab kodumaist toodangut ning soovib toetada Eesti tublisid põllupidajaid.

Valisite esimeseks koostööpartneriks Rautsi talu. Miks just selle?

Startisime Eesti mastaabis piisavalt suure taluga ning leidsime talu tegelikult juhuslikult. Käisime talunikega videoklippe tegemas ning olime parasjagu Muhu saarel, kus soovitati ka Saaremaal asuvat Rautsi talu külastada. Läksime külla, tegime video, ning nad olid kohe huvitatud piloottaluna ettevõtmises kaasa lööma.

Millised plaanid on talupidajatega koostööks tulevikus?

Päris paljud on meiega ise ühendust võtnud. Iga päev mõni talumees helistab või kirjutab meile, et oleks huvitatud koostööst. Tunda on, et talumeestel on reaalne vajadus sellise teenuse järele. Praegu puudub meil võimalus kõigi soovijate kaasamiseks, kuid uuest aastast loodame süsteemiga liita umbes 15 20 talupidajat ning selllest tulenevalt pakkuda tabijatele ka regionaalsemat kaupa.

Miks peaksid tarbijad eelistama Sibise kaudu aiasaaduste tellimist nende ostmisele tavakauplusest või turult?

Eelis turu ees on kauba koju toomine. Poodidest hankimisega võrreldes on kindlasti rohkem eeliseid eelkõige see, et oma ostuga toetad kohalikku tegijat. Lisaks ka see, et saad kätte tõesti värske talukauba, sest transpordiks kulub vaid üks päev ning kaup ei seisa eelnevalt vahelaos või letil.

Kui kaugele loodate jõuda kahe aasta pärast?

Liiga vara on veel kaugemaid plaane paika panna, pigem lihtsalt tegutseme ja vaatame, kuidas läheb. Küll aga tegeleme aktiivselt Leedus ja Lätis partnerite otsimisega. Veebruariks loodame Leedu turul sama süsteemi tutvustama ja rakendama hakata, Lätis proovime samuti järgneva aasta jooksul sama kaugele jõuda.

Kas teie projekti oleksid oodatud ka abikäed väljastpoolt? Millist laadi abi vajaksite, ootaksite, sooviksite?

Siiani oleme proovinud oma jõududega hakkama saada. Kuna meil on eBayga sarnanev süsteem, kus kõik on automatiseeritud ehk siis toimub otsesuhtlus tarbija ja tootja vahel, siis meil endil otsest rabelemist tööprotsessis pole. Küll aga, kui süsteem peaks komplekssemaks muutuma, siis arenduse puhul vajaksime küll mõnd programmeerimisoskusega inimest. Süsteemi ülesehitamiseks ja reklaamiks oleme kasutanud oma finantse, tulevikus oleks selles vallas sponsorlus igati tänuväärne. Hetkel on kõige olulisemaks see, et tarbija meid üles leiaks, meie süsteemi usaldaks ning selle kasutamist katsetaks.

Kui rääkida praegustest partneritest, siis nendeks on Printcenter Eesti AS, MTÜ Eesti Roheline Liikumine ja mitmed meediaväljaanded.

Mis teie töö nauditavaks teeb?

Kindlasti meie tiimitöö, sest veedame palju aega koos ja saame omavahel väga hästi läbi. Lisaks on super ka esinemiskogemuse saamine Ajujahil osalemine oli näiteks üheks proovikiviks. Samuti on meedia kaudu või Sibise teenuse kasutajatelt saadud positiivne tagasiside see, mis mõnusa tunde tekitab. Saame reaalselt midagi head ära teha, mitte ei aja vaid kasumit taga.

Missuguseid oma kogemustele tuginevaid nõuandeid jagaksite noortele, kes soovivad ettevõtlusega alustada?

Lihtsalt hakake tegutsema! Pole mõtet kodus oodata, pikka äriplaani koostada, kõiki riske läbi kaaluda siis jäädki mõtlema. Lihtsalt hakka kuskilt pihta ning vaata, kuidas läheb. Ja kui kuidagi ei lähe, siis vali uus projekti. Oluline on leida endale ka kaaslased, kes sarnaselt mõtleksid.