Käesoleva aasta kümne kuuga on Eesti elanikud tellinud pakiautomaatidesse 9,8 miljonit pakki, mis on 1,2 protsenti rohkem kui mullu. Tellimuste mahu suurenemine on omakorda kasvatanud ka tagastuste hulka. 

Itella Estonia OÜ kliendikogemuse juhi Triin Parmsoo sõnul on nii pakimahtude suurenemine kui ka soov laiendada oma katvuspinda, toonud kaasa pakiautomaatide ja -punktide võrgustiku laiendamise. 2022. aastal on Itella Estonia avanud 29 uut pakiautomaati ja pakipunkti ning aasta viimase kuu jooksul planeeritakse avada veel mõned, olles sellega katvuselt teine pakiautomaatide ja -punktide võrgustik Eestis.

Pakimahtude arvu on kasvatanud tellimused nii kodumaistest kui ka rahvusvahelistest veebipoodidest. E-Kaubanduse Liidu andmetel kasvas 25. novembril ehk ülemaailmsel kaubanduspühal „Must Reede“ veebipoodides ostude tavapärase reedega võrreldes 2,5 korda ning soetati pigem kallimaid tooteid. 

„Kui koroonaajal tõusis veebipoodidest riiete ja jalatsite tellimine, siis nüüdseks on selliste ostude tegemiseks paljuski suundutud tagasi tavapoodidesse,“ kirjeldas Parmsoo. Ent need, kes on veebipoele rõivaste ja jalatsite soetamisel kindlaks jäänud, tagastavad neid tooteid ka kõige enam. 
 

Kliendid ootavad lihtsat tagastust, ettevõtted mõtlevad keskkonnale
 

Parmsoo sõnas, et üheskoos pakiveomahu tõusuga, kasvab paratamatult ka tagastuste maht. „Toodete tagastamine on viimastel aastatel oluliselt suurenenud. Üheks põhjuseks on kindlasti see, et kaupmehed on tagastamised muutnud klientide jaoks väga mugavaks. Üldjuhul saab toote tagastada sama teenusega, millega pakk on tellitud. Näiteks, kui e-poel on aktiveeritud tagastusteenus, saab klient vastavalt sellele kuidas pakk saabus, tagastada see sama uksekoodiga pakiautomaati või tellida järgi kuller,“ kirjeldas Itella Estonia kliendikogemuse juht. 

Seejuures on oluline märkida, et sellisel juhul kaupmees üldiselt tagastamise eest raha ei küsi. „Viimase aja trend on ka lubada pikemat tagastuse perioodi kui 14 päeva,“ sõnas Parmsoo. 
 

Ka Inbanki ostude finantseerimise toodete juht Helena Raud nendib, et e-tellimuste kasv võib olla seotud sellega, et kaupade tellimised ja tagastamised veebipoodidest on ostlejate jaoks tehtud väga mugavaks. 

„Lisaks mugavale ostuprotsessile mängivad kindlasti rolli ka erinevad makselahendused, mis viimasel ajal ka Eesti turule on tulnud. Näiteks osta kohe, maksa hiljem makselahenduste loogika põhinebki sellel, et sul on võimalik kaup koju tellida ning kodus otsustada, mille soovid endale jätta ja mille tagastada, ning alles siis ostude eest tasuda,“ rääkis Raud. Ta lisas, et need kaubad, mis ei sobinud tuleb tagastada enne maksepäeva. 

Jalatsite ja rõivaste jaemüügiga tegelev kauplustekett Weekendshoes’i tegevjuht Taavi Laeks kirjeldas, et ettevõtted peavad kindlasti arvestama tarbijate ootust, et kaupade tagastamine oleks võimalikult mugav. Samas  kaasneb toodete tagastamisega paratamatult ka negatiivne mõju keskkonnale.

„Ehkki kaupmehed pakuvad tagastamist võimaldades klientidele eelkõige mugavust, siis on oluline ära märkida tagastamise mõju keskkonnajalajäljele ja jätkusuutlikule majandamisele ning tegelema ka sellega, kuidas vähendada tagastatavate pakkide hulka,“ nentis Laeks. 
 

Ka logistikaettevõtted mõtlevad keskkonnajalajäljele. Smartpost Itella optimeerib näiteks pakiveoteenuse keskkonnamõju vähendamiseks pakiveoringe ning taaskasutab materjale. Näiteks on Harjumaal, Peetri Selveris asuva pakiautomaadi juures taaskasutuskast, kuhu kliendid jätta ja võtta kasutatud pakendeid.