1953. aastal alustanud Tartu Loodusmaja huviringides on lastel ja noortel on võimalik oma vaba aega sisustada põnevates loodus- ja keskkonnaalastes huviringides. Kuid ükski huviring ei saaks teoks ilma säravate juhendajateta. Seekord saame tuttavaks loodusmaja õpetaja Aire Orulaga.

Aire, kes Sa enda meelest oled?

Olen vägagi Hunt Kriimsilma moodi – tegelen pidevalt vähemalt üheksa asjaga ja loodan salaja, et need ikka hästi õnnestuksid ka. Ja kui Hunt Kriimsilmaks olemine ära väsitab, siis vahel olen ka kass, kes kõnnib omapead. Siis uitan metsas ja katsun ennast seal võimalikult nähtamatuks teha, et ise võimalikult palju näha.

Vahel olen väga-väga laisk. Laiskuseaeg on hea raamatute lugemiseks. Ja aeg-ajalt tabab mind vastupandamatu kokanduskirg. Siis otsin mõne põneva väga vana või väga uue retsepti ja hakkan katsetama. Sageli on tulemuseks kokanduslik reis ümber maakera.

Aire Orula

Milliste huviringidega oled seotud?

Juhendan lemmikloomaringi, milles osalevad 1.-4. klasside õpilased ja Loodusesõprade ringi Tartu Forseliuse Gümnaasiumis, milles osalevad 2.-5. klasside õpilased.

Lemmikloomaringi tegevus toimub põhiliselt meie loomatoas, kus lapsed saavad hoolitseda meie arvukate lemmikute eest ning neid läbi mänguliste tegevuste tundma õppida. Lemmikloomatoa asukateks on meil praegu deegud, merisead, küülikud, tšintšiljad, punakõrv-ilukilpkonnad, madagaskari sisiprussakad, hamster ja viirpapagoi. Tundides joonistame, meisterdame, vaatame loodusfilme ja võimaluse korral käime ka õppekäikudel ning ekskursioonidel.

Loodusesõprade ringis keskendume rohkem aastaaegade muutumise jälgimisele looduses, õpime tundma Eestimaa linde, loomi ja taimi. Palju käime ka kooli ümbruses õues ja õpime koos linnaloodust märkama. Lapsed on osalenud ka mitmetel väljasõitudel ning laagrites.

Aire Orula

Mida pead oluliseks õpetamises?

Minu jaoks on õpetajana oluline olla pidevas arenemises nagu kogu maailm meie ümber. Õpetajatöö on minu enda jaoks kogu aeg üks suur õppimine ja pidev enesetäiendus. Proovin oma töös suunata lapsi küsima, uurima, katsetama, ise vastuseid otsima, selle asemel, et pakkuda neile valmis lahendusi.

Milline on hea õpilane?

Uudishimulik, sõbralik, hea huumorimeelega, julgeb oma arvamust välja öelda ja teiste omi kuulata ning nendega arvestada.

Mida tähendab loodusmaja Sinu jaoks?

Loodusmaja on minu jaoks koht, kus oma unistusi teoks teha. Juba oma kooliajal üllatas mind kaaskodanike vähene teadlikkus looduses toimuvast ja sealt sai alguse minu soov oma teadmisi ja huvi jagada.

Läbi õpetajatöö saan kaasa aidata sellele, et väikesed ja suured inimesed ennast looduses koduselt ja turvaliselt tunneksid. Palju kahju sünnib maailmas just teadmatuse tõttu ja minu suur soov on õpetada inimesi märkama, hoolima ning aru saama, et looduses on kõik omavahel nähtamatute sidemetega seotud. Väga keeruline on armastada ja hoida seda, mille olemasolust sa teadlik pole.

Aire Orula

Millega Sa ise kooli ajal tegelesid?

Kooli ajal käisin suusatrennis ja näiteringis. Enamuse vabast ajast veetsin aga maakodus, kust kindlasti on pärit minu loodusearmastus. Kolasin mööda metsi ja õppisin omal käel loodust tundma, samuti käisime õe ja vennaga kalal ning tegime igasuguseid vigureid.

Aire OrulaMis sisustab Sinu päeva?

Õpetajatööle lisaks juhin Keskkonnahariduse Keskuses kahte väga südamelähedast projekti – Tartu noorte linnuklubi ja Keskkonnabussi reise.

Linnuklubis käivad koos õpilased, kes tunnevad sügavamat huvi ornitoloogia vastu. Õpime koos linde tundma ja märkama, käime väljasõitudel ning laagrites ja proovime kätt ning silma ka erinevatel linnuvaatlusüritustel.

Keskkonnabuss viib aga loodushuvilisi ja keskkonnateadlikke kodanikke üle Eesti põnevatesse paikadesse tutvuma keskkonnasõbralike ettevõtetega ning kaunite looduspaikadega.

Lisaks juhendan ka mitmeid õppekava täiendavaid loodusprogramme ja laagreid. Vaba aeg kulub suures osas kodustele toimetustele – taastame perega esivanemate talu ning seal juba tegemistest puudust pole. Omajagu tähelepanu nõuavad ka minu kaks poega, kellega käime võimaluse korral matkamas, reisimas ja sportimas.

Anna palun üks hea nõuanne!

Lemmikloom võib olla praeguse aja lapsele suurepäraseks pingemaandajaks ja seltsiliseks, aga tasub meeles pidada, et lemmiklooma võtmine mõjutab kogu pere ja ka looma elu mitmete aastate vältel.

Enne looma soetamist tasub korralikult kõiki võimalusi kaaluda ning ennast looma vajadustega põhjalikult kurssi viia. Kunagi ei tohi lemmiklooma võtta hetkevaimustusele järgi andes! Samuti ei ole mõistlik looma kellelegi kinkida ilma eelneva väga täpse kokkuleppeta – sellisel teol võivad olla väga kurvad tagajärjed nii looma kui kingituse saaja jaoks.

Milliseid raamatuid Sulle lugeda meeldib?

Oma tööga seoses loen päris palju loodusteemalist kirjandust alustades ajakirjadest kuni määrajateni.

Tööväliselt loen aga väga erinevat kirjandust olenevalt meeleolust ja ajast. Aeg-ajalt meeldib mulle kätte võtta mõni raamat omaaegsest kooli kohustuslikust kirjandusest ning see uuesti läbi lugeda. Viimati oli selliseks raamatuks E. M. Remarque´i “Must obelisk”.

Uutest raamatutest oli viimane Jõuluvana toodud Marko Matvere reisikiri “Meri ja kuked”, mis omakorda innustas uuesti läbi lugema ka raamatuid jahtlaev Lennuki ümbermaailmareisist – Tiit Pruuli koostatud “Eesti lipp ümber palli” ja Kaido Kama võrokeelset “Ümbreilma reisikirä”. Nende kolme raamatu võrdluses saab kõrgeimad punktid minult kindlasti viimatimainitu.


Vaata lisa: http://www.teec.ee/