Kui elu sunnib ette võtma lennureisi, siis selleks, et reis mööduks muretult, jagavad TTJA tarbijate ja ettevõtjate nõustamise osakonnajuhataja Kristina Tammaru ning Swedbanki riskikindlustuse valdkonnajuht Aleksei Žemkov sulle kasulikke nõuandeid, mida on hea teada enne lennureisi planeerimist ja piletite ostmist.

Tee põhjalik kodutöö

  • Leidsid sobiva reisi ja kibeled juba lennupiletite eest maksma? Võta korraks aeg maha ning tee kindlaks, ega valitud lennufirma pole hetkel mõne streigiga seotud. Kui on, soovitame sul valida sihtkohta jõudmiseks mõni muu võimalus. Kui reisiga peaks juba ette planeeritud streigi tõttu midagi juhtuma, näiteks  reis  lükatakse edasi või tühistatakse, siis sellisel juhul ei hüvita reisikindlustus uute lennupiletite ostmist. Kui streik peaks juhtuma aga ootamatult pärast lennupiletite soetamist, hüvitab Swedbanki reisikindlustus oma klientidele tekkinud kahju.
     
  • Kui sihtkohta jõudmiseks on vaja ümber istuda mõnes muus riigis, tasub uurida, kui palju selleks aega jääb. Hetkel on lennujaamades pingelised ajad: toimuvad streigid, lende tühistatakse, lükatakse edasi. See on toonud kaasa üsna pikad järjekorrad, et läbida turva-, passi- ja pagasikontrolli, teha check-in’i jne. Tasub meeles pidada, et vale ajaplaneerimise tõttu tekkinud lisakulusid reisikindlustus ei kompenseeri. Näiteks Tallinna Lennujaam soovitab oma koduleheküljel tulla lennujaama kaks tundi enne väljalendu.
     
  • Kontrolli, kas sinu reisidokumendid vastavad sihtkohariigi nõuetele. On riike, mis nõuavad, et pass kehtiks vähemalt 6 kuud peale reisi lõppu, mõnedes aasta. On riike, kus on vaja viisat, vaktsineerimistunnistust jne. Ja kui sinu dokumentidega on kõik hästi, tee kindlaks, et ka sinu kaasreisijad oma dokumentide korrasolekule tähelepanu pööraks. Rohkem infot leiad Reisi Targalt leheküljelt.
     
  • Reisi Targalt leheküljelt leiad ka infot COVID-19 reeglite kohta, mis kehtivad hetkel riigis, kuhu soovid reisida.
     
  • Kontrolli oma majutuse check-in ja check-out aegasid ning millised on tingimused broneeringu tühistamiseks. Näiteks ei ole igas hotellis või külaliskorteris ööpäevaringset teenindust. Seetõttu peab saabuma kokkulepitud kellaajal või enne teatavat aega, mille möödumisel ei ole enam võimalik majutuspaika sisse pääseda. Et seda ei juhtuks, tasub kindlasti hotellile teada anda, kui saabud hiljem.
     
  • Tutvu oma reisija õigustega ELi tarbija nõustamiskeskuse leheküljel consumer.ee ning tee kindlaks, et sinu reisikindlustuse kaitsed vastaksid sinu vajadustele.
     

Kui kodutöö tehtud ja piletid ostetud, ole hea ja registreeri oma reis Välisministeeriumi lehel. See on vajalik selleks, et kui riigis, kuhu reisid, peaks juhtuma midagi ootamatut: loodusõnnetus, terroriakt või midagi muud ootamatut, siis Välisministeerium saab sinuga ühendust võtta ja organiseerida vajadusel kasvõi sinu tagasireis koju.

 

Mida peaksid teadma, kui sinu reis on ülebroneeritud või tühistatakse

 

Kui leiad end olukorrast, kus su lend oluliselt hilineb, tühistatakse või sa ei pääse lennule, kuna müüdud on rohkem pileteid kui lennul kohti, on sinu esmaseks abistajaks vastava lennufirma töötaja või esindaja.

„Euroopa Liit on töötanud välja rea õigusi, et tagada lennureisijate õiglane kohtlemine,“ ütleb Tammaru, lisades, et lendu teenindav lennuettevõtja vastutab reisija ja tema pagasi eest ning peab arvestama reisija õigustega. „Iga reisija, kes jäetakse lennureisist maha, kelle lend tühistatakse või keda puudutab lennu hilinemine vähemalt kaks tundi, peab saama lennuvedajalt kirjaliku teatise, milles on märgitud hüvitise maksmise ja abi andmise eeskirjad. Lennu tühistamisel peab lennuettevõtja pakkuma reisijale kas piletihinna hüvitamist või muid võimalusi reisi lõppsihtkohta jõudmiseks,“ ütles Tammaru.

Lennureisist maha jätmise, lennu tühistamise või pikaajalise hilinemise korral soovitavad nii Tammaru kui Žemkov esitada esmalt kaebus lendu teenindavale lennuettevõtjale. „Selleks võib kasutada spetsiaalset vormi,“ sõnab Tammaru. „Säilita vormi koopia!“

Žemkov täiendab, et Swedbanki reisikindlustus hüvitab erakorralise lennu hilinemise või mitteväljumise, kuid selle eelduseks on, et reisija on esmajärjekorras pöördunud oma reisi- või lennufirma poole selgitamaks välja tekkinud olukorra põhjuse ning kas selle eest on ette nähtud lennuettevõtja hüvitis.