Seaduse kohaselt on laevadel alates 2030. aastast kohustuslik kasutada sadamas oleku ajal maapealset elektrivarustust. Viking Line’i jaoks on see juba igapäevane reaalsus ning nüüd on ettevõte läinud üle ainult taastuvenergiast pärineva rohelise elektri kasutamisele. Kokku vähendab see laevafirma aastast kasvuhoonegaaside heitkogust kuni 780 tonni võrra.

  • Veemajandus
  • 5. detsember 2023
  • Foto: Viking XPRS / Triin Raa

Viking Line ühendas oma laevad esimest korda maapealsesse elektrivõrku Stockholmi Stadsgårdeni sadamas juba 1980ndatel aastatel. Sellest ajast alates on kaldaühendused paigaldatud ka Mariehamni, Helsingi ja Tallinna sadamatesse. Nüüdseks kasutab Viking Line kõigis neis sadamates  tuulest, päikesest või biogaasist toodetud rohelist elektrit.

"Meie laevade aastane süsinikdioksiidi heitkogus on kuni 780 tonni võrra väiksem kui siis, kui nad toodaksid sadamas olles elektrit oma mootoritega. Tänu maapealsele elektrile väheneb oluliselt ka peenosakeste heide ning mootorite müra," ütles Viking Line'i jätkusuutlikkuse juht Dani Lindberg.

Viking Line'i laevad kasutavad kaldaelektrit kõigil liinidel, välja arvatud Turu-Stockholmi liinil, kuna Turu, Mariehamni ja Stockholmi sadamates on peatusajad nii lühikesed, et laeva ühendamiseks kaldaelektriga pole piisavalt aega.

Maapealse elektrivarustuse rajamine on laevaomanike ja sadamate ühine jõupingutus, sest see nõuab mõlemalt märkimisväärseid investeeringuid. Viking Line on aastate jooksul paigaldanud kaldatoite ühendused kõigile oma laevadele, mis sõidavad Helsingi-Stockholmi ja Tallinna-Helsingi liinil, viimati 2021. aastal Viking XPRSile. 

"Sadamad pakuvad juba täna kaldalt tulevat elektrit, kuigi selle kasutamist nõudev seadus jõustub alles 2030. aastal. Pärast seda kuupäeva peavad kõik laevad, mis viibivad sadamas rohkem kui kaks tundi, kasutama laeva generaatorite asemel maapealset elektrit ning sadamad peavad tagama selle kasutamiseks vajaliku taristu.“

Suured reisilaevad tarbivad palju elektrit ja keskmiselt 25 protsenti tarbitavast kütusest kulub elektri tootmiseks. Seetõttu investeerib Viking Line oma laevade elektritarbimise vähendamisse osana püüdlusest vähendada oma laevastiku üldisi heitkoguseid.

"Meie uusimate laevade energiatõhusus on tänu tehnoloogilistele uuendustele juba praegu maailma tipptasemel. Näiteks on Viking Gloryl energiakasutussüsteem, mis muundab mootorite jääksoojuse elektriks ja kasutab LNG-kütuse jääksoojust külmutusseadmete ja ruumide jahutamiseks. Parandame kõigi oma laevade energiatõhusust kogu nende elutsükli jooksul, ajakohastades ja uuendades regulaarselt tehnilisi lahendusi," ütleb Dani Lindberg.