Kohalikul ja globaalsel autoturul jätkuvad muutlikud ajad, millele lisab vinti juurde uue valitsuskoalitsiooni värskelt välja kuulutatud automaks. Allpool leiate Amservi tegevjuhi Rene Vareki mõtted ja autoturu prognoosi järgmiseks poolaastaks. 

Milline seis valitseb hetkel uute autode turul? 


Autoturul valitseb suhteliselt ettearvamatu ehk siis ennustamatu olukord. Eestis tundub, et autoturu numbrid näitavad väikest kasvu, kuid suures osas on see seotud sellega, et sõidujagamisfirmad soetavad autosid, mis seejärel liiguvad Eestist välja. Siiski on märgata, et mõne automargid on müüki kasvatanud, kuna erinevad tarneprobleemid on lahenenud või lahenemas.

Tarbija on muutunud kindlasti ettevaatlikuks ning viimastel kuudel on rohkem neid, kes autoostu edasi tulevikku on lükanud. Uusi tellimusi pole viimase paari kuu jooksul palju tulnud. Kliendid, kes autosid täna kätte saavad, tellisid need ca 6 kuud tagasi. 

 

Millega peab tänane autoostja arvestama?


Täna on üldse keeruline olukord, sest uus valitsus on välja hõiganud, et alates 01.07.2024 hakkab kehtima automaks, kuid milline see maksusüsteem saab olema ja mis autosid maksustama hakatakse, on teadmata. Kuid suures piires peab tänane autoostja arvestama sellega, et populaarsemaid mudeleid ostes tuleb autot oodata 3-6 kuud. Isegi ilma maksuta jätkavad autode hinnad tõusu 8-10 % aastas. See on tingitud toorme ja detailide hinnatõusust, liisinguintressid on kahjuks kõrged ja neid kompenseerivad vaid üksikud autotootjad erikampaaniatega. Tänased autoostjad peaksid arvestama auto kasutusajaks 3-4 aastat. Seda seepärast, et suure tõenäosusega on just 2028-2030 need aastad, kus mitmed autotootjad tulevad välja uue põlvkonna elektri- või muu süsinikneutraalse tehnoloogiaga, mis on kindlasti kaasaegsem ja soodsam. 

 

Kuidas mõjutab autoostjaid tavapärasest kõrgem euribor?


Negatiivselt. Ega keegi soovi autot liisides kõrgemaid intresse maksta. Seega on kõrgem euribor kindlasti pärssiva mõjuga.

 

Kas kasutatud autod hoiavad lähiajal oma hinda või on oodata kasvu- või langustrendi?


Kuna uute autode hinnatõus jätkub, siis sellega koos kasvavad ka kasutatud autode hinnad. Lühiajaliselt võib ette tulla mõne kuiseid kõikumisi, kuid pikk trend on kindlasti kasvu suunas. 

 

Kuhu poole ülemaailmne autotööstus tüürib? 


Autotööstus peab kindlasti hakkama palju kiiremini tegema ümberkorraldusi seoses Euroopa Liidus vastuvõetud otsusega lubada alates 2035. aastat müüa vaid CO2 neutraalsete heitmetega sõidukeid. Paljusid tootjaid paneb selline muutus Euroopas surve alla. Toyota on oma hübriidsõidukite suunal arendanud elektrilahendusi, välja on töötatud vesinikumootor ning sellega minnakse edasi. Suurtest globaalsetest autotootjatest on Toyota väikseima keskkonnasaaste jalajäljega. Teades veidi “telgitaguseid”, siis olen veendunud, et elektriajastusse minek pigem tugevdab Toyota positsioone autoturul. 

 

Kui palju mõjutavad uudised sisepõlemismootoritega autode keelustamisest tarbijate ostukäitumist ?


Tänaseks pole see veel otseselt ostukäitumist märkimisväärselt mõjutama hakanud. Kuna elektriautode hinnad on olnud pigem ikka keskmistest auto hindadest kallimad ja elektriautode hinnatõus viimasel paaril aastal kiirem kui sisepõlemismootoritega autodel, siis keeruline majandusolukord on pigem hoidnud nõudluse kasvu madalana. Huvilisi on palju, kuid elektriautode reaalset massilist tellimist piiravad autode saadavus, päris krõbedad hinnad ja praegusel hetkel valitsev majanduskeskkond. 

 

Kui palju on eestlaste huvi elektriautode vastu viimase poole aasta jooksul kasvanud?

 

Huvilisi on, aga ega eeltoodust lähtudes väga palju tellimuste kasv suurenenud pole. 

 

Kas Eesti on elektriautode tulekuks valmis?


Eestis on jätkuvalt puudu elektriautode laadimistaristu ja autode laadimiseks vajaliku elektri olemasolu. 2035. aastaks valmistumine ei tähenda vaid seda, et elektriautod lisanduvad tänavatele, vaid tegelikult tuleks toota piisavas koguses elektrienergiat ja roheenergiat, rajada vajalikud jaotusvõrgud, alajaamad ning samuti laadimispunktid. Kõigest sellest, mida vajame 2035. aastal, on Eestis täna olemas üks sajandik. 

 

Kas autoostjate valikutes või eelistuses on midagi uut?


Ostjad hindavad üha rohkem autode turvalisust, madalat küttekulu ja vähest mõju keskkonnale. Eesti autoostja on tasapisi muutumas mugavuspõhisest ostjast vajaduspõhiseks ostjaks.