11. aprillist võetakse lisaks Tiksoja, Vorbuse ja Kardla piirkonnas sõitvale bussile kasutusele isejuhtiv nõudepõhine ühissõiduk. Aprillikuu jooksul teenindab sõitjaid Tartu Ülikooli isejuhtivate sõidukite labori katseauto. Soovijad saavad isejuhtivat sõidukit selle aja jooksul tellida infotelefonil 1789.

Isejuhtiv sõiduk hakkab liinil sõitma koostöös Tartu linna, Tartu Ülikooli ja ettevõtetega Traffest OÜ, AS Bercman Technologies ja Modern Mobility OÜ. „Teenuste arendamine koostöös ettevõtete ja ülikooliga on linna jaoks väga hea võimalus. Isejuhtivad nõudluspõhised sõidukid on tulevikus loomulik osa meie ühistranspordisüsteemist ning seetõttu on mõistlik juba praegu eri katseprojektidega tehnoloogiaid testida ja arendada,“ ütles Tartu abilinnapea Raimond Tamm.

Tartu Ülikooli isejuhtivate sõidukite labori tehnoloogiajuhi Tambet Matiiseni sõnul on tegu kõige ambitsioonikama isejuhtivuse projektiga Eestis.

„Selle jaoks kaardistasime 66 kilomeetrit sõiduradasid, mis on pretsedenditult suurim sõiduala Eestis. Nende piires oleme võimelised sõitma edaspidi suvalisest punktist A punkti B, mitte ainult mööda kindlat marsruuti.. Samuti on meie sõiduki kiirus suurem: kui isejuhtivad linnabussid sõidavad kiirusel kuni 20 km/h, siis meie liigume kuni 50 km/h,“ ütles Matiisen. Ta lisas, et auto ei sõida veel täiesti üksinda, sest lisaks reisijatele on autos ka turvajuht ja arvutioperaator. Sellegipoolest suudab sõiduk toimida vähemalt 90% ajast ilma sekkumiseta.

„Ühistranspordi moodsamaks muutmisel on tähtis, et ka isejuhtivad sõidukid teenindaksid reisijaid nutikalt,“ ütles Tanel Talve nõudluspõhist ühistranspordi tarkvaraplatvormi VEDAS.ee arendavast ettevõttest Modern Mobility OÜ. Tema sõnul hakkavad isejuhtivad autod tavapärase fikseeritud marsruudi ja graafiku asemel tulevikus sõitma ka inimeste sisestatud sõidusoovide järgi. „Tühisõitude vähenemine aitab muuta teenuse Vorbuse piirkonnas mugavamaks, vastab inimeste tegelikele liikumisvajadustele paremini ja toob alla teenuse pakkumise kulud,“ lisas Talve.

Isejuhtivate sõidukite laialdasemaks kasutuselevõtuks on vajalik intelligentsete transpordisüsteemide ja sõidukite tõhus koostoimimine.

„Foorisüsteemidelt saadav liiklustsüklite info abistab isejuhtivat sõidukit fooriristmike ületamisel ning muudab liikluse ohutumaks, sujuvamaks ja keskkonnasäästlikumaks. Näeme, et vajadus selliste lahenduste järele kasvab, ja soovime anda oma panuse transpordivaldkonna innovatsiooni,“ ütles Tartu linna partneri Traffest OÜ juhatuse esimees Viljar Nurme.

„See ühisprojekt on hea lähtekoht ja kasvulava isejuhtivate sõidukite levikule, sest saame katsetada sõiduki tegelikku suhtlemist taristuga,“ märkis liiklusohutust suurendavate toodete arendaja AS-i Bercman Technologies juhataja Mart Suurkask. Tema sõnul suhtleb isejuhtiv sõiduk katsesõitu tehes staatilise nutika linnataristuga. Näiteks liigub teave tee ületamist ootava jalakäija kohta nutika ülekäiguraja seadmest otse autosse. Niisamuti soovib auto maanteele keerates manöövri turvalisuses veenduda ja küsib Bercmani paigaldatud ja liidestatud radarilt, kas maanteel on autosid või mitte. „Tulevikus meie linnaruum just nii toimibki – autonoomselt ja valdavas mahus nõudepõhisena,“ ütles Suurkask.

Reisijaid hakkab terve aprillikuu jooksul teenindama viiekohaline auto Lexus RX450h, milles sõidab koos reisijatega kaasa ka operaator ja turvajuht. Tartu linn on Tiksoja, Vorbuse ja Kardla piirkonnas testinud nõudluspõhist ühistransporti alates 2021. aasta novembrist. Vorbuse nõudetransport on pilootprojekti raames tasuta.