Pooled Eesti inimestest valiks elektriauto ostmise korral Euroopa tootja sõiduki ning veerand vaataks Aasiast pärit elektriautode poole, selgus Citadele küsitlusest. USA elektriautosid eelistavad vaid kuus protsenti vastanutest. 

„Viimasel ajal on Aasia elektriautode tootjad Eesti turule jõulisemalt sisenenud nii oma mudelite kui ka uute esindustega. Küsisime Eesti inimestelt, millise piirkonna tootja elektriautot nad eelistaksid, kui peaksid täna ostu tegema. Tervelt 24 protsenti vastas, et valiks Aasia tootja, 53 protsenti eelistaks Euroopa tootjaid,“ selgitas Citadele Leasingu juht Rainer Moppel. “Aasia autotootjate sõidukid, eriti just Hiina omad, on tihtipeale konkurentsivõimelisema hinnaga, mis on kindlasti üheks populaarsuse põhjuseks.” 

AMTELi statistika järgi müüdi 2025. aasta aprillis Eestis kokku 72 uut elektriautot, mis moodustas 6,7 protsenti kõigist aprillis müüdud uutest sõidukitest. Nendest 24 olid erinevate Aasia tootjate elektriautod, mis moodustab aprillis müüdud elektriautodest 33 protsenti. “See näitaja on isegi pisut kõrgem kui meie küsitluses välja tulnud eelistus,” sõnas Moppel.

USA elektriautosid müüdi aprillis 10 tükki.

„USA elektriautode puhul saab paljudele ilmselt määravaks kõrgem hinnatase ning väiksem valik võrreldes Euroopa ja Aasia mudelitega. Tesla omaniku Elon Muski hiljutised väljaütlemised ja tegevused on ka Tesla müüginumbreid nii Euroopas kui ka USAs alla viinud,” lisas Moppel.

AMTELi andmetel on Teslade registreerimine selle aasta jaanuarist kuni aprillini langenud võrreldes eelmise aasta sama perioodiga pea poole võrra, 48 protsenti. Selle taga on Moppeli sõnul ka automaksu kehtima hakkamise mõju, mis on kõigi autode müüginumbreid vähendanud.

Moppel lisas, et huvitava nüansina ilmnes küsitlusest, et Aasia elektriautosid eelistavad pigem mehed. Naised vaataksid rohkem Euroopa tootjate poole – 60% naistest eelistaks Euroopa autosid võrreldes 47% meestega. Samas valiks Aasia tootja 34% meestest, kuid vaid 15% naistest.

Ka võrreldes Läti ja Leeduga on Eesti inimesed rohkem Aasia elektriautodele avatud. Kui Eestis eelistaks Aasia piirkonna elektriautot 24% vastanutest, siis Lätis 18% ja Leedus 15%. Citadele küsitluse kohaselt ostaksid meie lõunanaabrid pigem Euroopa tootjate elektriautosid. Lätis vastas nii 58% inimestest ning Leedus oli see näitaja 64%.

 

Eesti elektriautoturg muutub kiiresti

 

Kui BYD Eesti ärijuhi Rodion Põdra sõnul suhtuti paar aastat tagasi Hiina autodesse veel suure ettevaatlikkusega, siis nüüd on klientide hoiakud selgelt muutumas. „Teadlikkus on tõusnud ja usaldus kasvab. Hiina tootjad, nagu BYD, on teinud tugeva hüppe edasi nii disaini, tehnoloogia kui ka kvaliteedi poolest.“ Sellest annab Põdra sõnul tunnustust ka tõsiasi, et üha enam inimesi tuleb Aasia tootjate elektriautosid valima ja ostma enamasti väga teadlikuna – eeltöö on kodus ära tehtud.  

Põdra sõnul on Eesti elektriautoturg küll veel arenev, kuid muutused toimuvad kiiresti.

„Valik laieneb ja konkurents tiheneb. Aasia tootjad, eriti Hiina omad, on tulnud selleks, et jääda. Nad suudavad pakkuda konkurentsivõimelisi hindu ja varustustaset, mida Euroopa tootjad alati ei suuda.“ Väljakutseks on Eestis endiselt siiski laadimisvõrgustiku areng ja üldine teadlikkuse tõstmine elektriautode kasutamisega seotud võimalustest ja piirangutest. „Kliendid muutuvad nõudlikumaks, ja see on kogu turu arengule kasuks,“ lisas Põder.