Elektriautode turu kasv on Eestis olnud küll tõusutrendis, ent jätkuvalt on käimas aktiivne arutelu, kas elektriauto ikkagi katab tarbija vajadusi samamoodi nagu sisepõlemismootoriga auto. Viis aastat elektriautot kasutanud ning autode täisteenusrendiga tegeleva Mobire Eesti juhatuse liige Marek Kurs räägib, millised eelised on elektriautol sisepõlemismootoriga auto ees ning millele elektriautot valides tähelepanu võiks pöörata.

“Olgu kohe öeldud, et pärast viit aastat elektriauto kasutamist ei tunne ma, et oleksin pidanud tegema oma igapäevases autokasutuses kompromisse. Pigem olen pannud elektriauto korralikult proovile ja otsinud norimiskohti, kuid täna võin julgelt öelda, et lisaks sõidumugavusele on elektriauto toonud kaasa ka olulise kokkuhoiu autoga seotud kulutustelt,” võttis Marek Kurs kokku oma senise kogemuse elektriautoga ja lisas, et tänaseks on ka pere teine auto elektriauto vastu vahetatud. Kurs on välja arvutanud, et sisepõlemismootoriga autoga sõites kuluks kütuse peale aastas keskmiselt 2500 eurot, samas elektriautoga kulub aastas elektri peale keskmiselt 600 eurot, kui autot laadida kodus või tööl, 1400 eurot, kui laadimiseks kasutada laadimisjaamasid ja avalikke laadijaid.

 

Elektriauto hooldus on oluliselt soodsam

 

Kurs tõi välja, et sisepõlemismootoriga auto puhul on vaja silma peal hoida mitmetel erinevatel süsteemidel – jahutus, sisse- ja väljalaskesüsteemid, õlipumbad, filtrid, erinevad andurid ja kõike seda ühendavad omavahel erinevad kaablid. “Elektrisõidukite puhul sellist keerukat süsteemi ei ole ning seetõttu on ka elektriauto korralised hooldused omanikule oluliselt soodsamad kui sisepõlemismootoriga auto puhul,” tõdes Kurs. Ta tõi välja kahe Eestis enamlevinuima automudeli, Škoda Kodiaq ja Škoda Enyaq, 5 aasta hooldusgraafiku ja kulu võrdluse, millest on näha, et elektrimootoriga Enyaqi puhul on hoolduskulud ligi neli korda väiksemad.

Kui mootori hoolduse osas on sisepõlemismootoriga auto ja elektriauto vägagi erinevad, siis pidureid, ülekande-, vedrustuseosasid kontrollitakse igal hooldusel täpselt samamoodi nagu sisepõlemismootoriga autol. Need tööd on aga võrreldes mootorihooldusega oluliselt soodsamad.

Elektriauto hoolduse teeb kuluefektiivsemaks ka see, et autotootjad annavad elektriautode akule küllaltki pika garantii. Olenevalt mudelist on selleks 8-10 aastat ning akut kontrollitakse ka igal korralisel hooldusel. Sisepõlemismootoriga autode puhul on garantiipikkuseks enamasti paar aastat, mida saab küll aasta jagu  pikendada, ent enamasti see nõuab lisakulutust.

 

Elektriautot valides peaks vaatama aku mahutavust

 

Üheks levinuimaks “vabanduseks” elektriauto asemel sisepõlemismootoriga auto valimisel on aku vastupidavus pikkadel sõitudel. “See müüt, et elektriautoga saab sõita vaid lühikesi distantse, pärineb ajast, mil teedele ilmusid esimesed väikese aku mahutavusega  elektriautod. Täna, mil elektriautode keskmine läbisõit on 400 km ja rohkem, see põhjendus enam ei kehti. Seda enam, et Eesti inimeste keskmine läbisõit päevas jääb 50 km ligi,” lükkas Kurs ümber müüdi, et elektriautoga ei saa teha pikki sõite.

Turul on erineva võimsusega elektriautosid ning valikut tehes peaks jälgima, et elektriauto aku oleks piisava suurusega. “Et aastaringselt oleks aku vastupidavus tagatud, siis võiks elektriauto akupakk olla vähemalt 80 kWh. See peaks tagama meie kliimas kevadsügisesel ajal vähemalt 400 km ning talvisel ajal u 300 km läbisõitu,” tõi Kurs välja.

Mõistagi mõjutab aku vastupidavust auto mudel, suurus, millised on rattad ja rehvid ning milline on autojuhi sõidukiirus. “Need aspektid mängivad rolli nii elektri- kui kütusekulus – mida raskem on auto ning mida äkilisem on autojuhi sõidustiil, seda rohkem kulub “kütust”, olgu tegemist sisepõlemis- või elektrimootoriga autoga,” nentis Kurs.

 

Kasutatud elektriautot ei tasu peljata

 

Kurs julgustas vaatama ka kasutatud elektriautosid. Kasutatud elektriautod võivad olla paremas seisus, kui kasutatud sisepõlemismootoriga autod. Elektriautodel on vähem liikuvaid ja kuluvaid osasid ning see teeb nende eluea pikemaks kui sisepõlemismootoriga autodel. “Sisepõlemismootor kulub ja kaotab võimusust – piltlikult öeldes jooksevad hobused kapoti alt ära. Elektriautodel seda muret ei ole – võimsus püsib ning mootoris kuluvaid osasid ei ole, mida teatud aja tagant peaks välja vahetama,” ütles Kurs.

Mobire Eesti juhatuse liige ütles, et kuigi kahtlejaid on palju, on huvi elektriautode vastu järjest suurenenud. “Eriti suurt huvi näeme ettevõtete seas. Nende jaoks on autopargi kogukulu kokkuhoid väga olulise tähtsusega ning paljud ettevõtjad, kes on olnud esiti skeptilised, on pärast kuuekuulist rendiperioodi püsivalt elektriauto kasuks otsustanud ja on valikuga vägagi rahul,” ütles Kurs lisades, et auto täisteenusrent on hea võimalus panna elektriauto proovile ning leida enda vajadustele sobivaim mudel.