Üha enam Eesti tööstusettevõtteid kurdab raske majandusolukorra üle ning abi saamiseks vaadatakse vaid riigi poole. Lahenduseks on aga hoopis enda ettevõtte analüüsioskuse parendamine, leiab akende ja uste e-kaubamaja Klar Home tegevjuht Janar Tammjärv.

Analüüs ja detailidesse süvenemine on ettevõtluses järjest olulisem ning seda tuleb teha ka siis, kui läheb hästi. „Arusaamine, mis on erinevate tegevuste tagajärjed, annab võimaluse headel aegadel teenida ja raskel ajal teha õigemaid otsuseid. Kasvu ajal ei ole kombeks tööstusettevõtetel analüüsida, sest siis on kõik imehästi. Kuid keerulistes oludes, mil tellimused vähenevad ja sisendhinnad muutuvad, on oluline viia kiiresti kõik numbrid vastavusse. Selleks aga tuleb väga hästi teada, mis nende numbrite taga on, et mitte lihtsalt joonlauaga tabelis kuskile umbkaudsesse kohta joon tõmmata,“ ütles Klar Home tegevjuht Janar Tammjärv.

Ta tõdes, et numbrite korrigeerimiseks peab olema tehtud detailne tootlikkuse analüüs. See tähendab, et tuleb analüüsida läbi eraldi kõik tootegrupid ning üle vaadata tootlikkus ka seadmete ja tööjõu tõhususe vaatenurgast. „Tööstuses on eriti tähtis, et tarneahela hinnad saaksid kiiresti viidud vastavasse oodatavate müügihindadega ning et organisatsiooni inimeste arv oleks vastavuses uue nõudlusega. See on võtmetähtsusega, et keerulistes olukordades nina vee peal hoida,“ sõnas Tammjärv.

Eelkõige seetõttu valis Klar Home oma ärimudeliks direct to consumer (DTC) ehk tootjalt-otse-tarbijale ärimudeli, mis on tööstuses pigem unikaalne. „Samas annab see meile teatava paindlikusse ning saame oma tegevust võrreldes konkurentidega paremini optimeerida. Näiteks praeguses majandusolukorras võtsime sahtlist välja projekti, kus automatiseerime kogu protsessi tellimusest kauba kättesaamiseni. See võimaldab meil kiirelt reageerida tellimusmahtude muutusele,“ kirjeldas Tammjärv ettevõtte samme. Tema sõnul on viimasel ajal tööstuses väga popiks saanud sõna digitaliseerimine, ent tihti juhtub, et müüakse vaid moodsat sõna selle sisusse süvenemata. „Investeering õigesse tarkvarasse, mis juhib masinaid, võimaldab väga selgelt mõõta tegevuste efektiivsust ning tasuvust. See omakorda annab võimaluse kulusid vähendades tõsta tootlikkust,“ ütles Tammjärv. 

Ta nentis, et Klar Home on tegevuse alustamisest saati olnud analüüsi usku: „Kõikide protsesside detailideks lahti võtmine tundub tööstuses küll suur, tülikas ja ka kulukas töö, kuid pikas perspektiivis võimaldab see heal ajal teenida rohkem ning raskel ajal kannatada vähem.“

 

Kriis ei ole aeg pausi pidamiseks

 

Oma tegevuse pidev analüüsimine annab võimaluse ka raskel ajal kasvada ja areneda. „Esimesed negatiivsed numbrid majandustulemustes löövad tihti meie ettevõtjatel silme eest mustaks ning esimene reaktsioon on tarduda. Seista paigal ja oodata, kuni rasked ajad mööda lähevad,“ ütles Klar Home tegevjuht. Ta on veendunud, et keerulistel aegadel ei tohi jääda seisma. „Tuleb süveneda numbritesse, analüüsida protsesse, otsida arenemis- ja kasvuvõimalusi ning vaadata tulevikku. Kindlasti ei tohi kokku hoida müügi pealt. Pigem tuleb müügikulusid praegusel ajal suurendada – kui müüki ei tee, siis ei ole ju ka tellimusi. Äris ja tööstuses kehtib sama  üldlevinud tõde: liikumine viib edasi, paigal seismine ei muuda midagi“, rõhutas Tammjärv.

Üha rohkem kuuleb aga noortelt ettevõtjatelt ja idufirmade juhtidelt, et just kriisis on oluline kasvada. See kehtib ka tööstuses. „Klar Home tegutseb ka praegu aktiivselt selle nimel, et olemasolevatel turgudel mahtu kasvatada. Teiseks jätkame kasvamist ja sisenemist uutele turgudele,“ tõi tegevjuht välja samme, mida hetkel peamiselt Skandinaavia turul tegutsev Klar Home, on astunud. Ta märkis ära, et uutele turgudele sisenetakse väga selgete sõnumitega, mis on eeliseks teiste pakkujate ees. „Eristumine annab võimaluse silma paista ning küsida ka õiglast hinda. Kui pakkuda sama teenust või toodet, mida kõik teised, tekib koheselt hinnasõda ning sellisel juhul jäävad kaotajaks kõik osapooled – kannatavad nii tootja, müüja kui ka tellija,“ sõnas Tammjärv.